vammaistyö

Anna vammaiselle ihmiselle mahdollisuus parempaan elämään

Vammaiset ihmiset ympäri maailman kohtaavat monenlaista syrjintää ja ennakkoluuloja. Useissa kulttuureissa heitä hävetään ja jopa piilotellaan. Vammaiset ihmiset ovat kaikkein köyhimpiä ja vaikeimmassa asemassa, sillä syrjityn asemansa vuoksi he ovat usein kouluttamattomia sekä työttömiä ja heidän asuinolosuhteensa ovat heikot.

Suomen Lähetysseura parantaa vammaisten ihmisten asemaa ja tehostaa heidän oikeuksiensa toteutumista. Tuen avulla he voivat löytää paikkansa yhteiskunnassa ja saada itsenäisen tulevaisuuden.

Auta nyt!

Nepalilainen Radhika sai tukea koulunkäyntiinsä

Nepalilaisen 21-vuotiaan Radhika Bhulin elämässä on ollut monia haasteita. Radhika on lyhytkasvuinen ja hän oli vain 10 kuukauden ikäinen, kun hänen äitinsä kuoli. Hänen isänsä jäi viiden pienen poikansa ja tyttärensä yksinhuoltajaksi. Myös isä menehtyi Radhikan ollessa 11-vuotias. Radhikan huoltajaksi tuli tämän jälkeen häntä kahdeksan vuotta vanhempi isoveli. Nyt veljellä on Radhikan lisäksi vaimo ja kolme lasta elätettävänään. Siksi veli joutuu työskentelemään suurimman osan vuodesta Intiassa.

”Emme tiedä, mistä siskon vammat johtuvat. Emme varmaankaan osanneet hoitaa häntä oikein. Olen kuitenkin yrittänyt aina pitää siskostani huolta. Hän on minulle rakas”, veli kertoo.

Radhikan perheeseen kuuluvat isoveli, tämän vaimo sekä taustalla naapurin lasten kanssa leikkivät veljentyttäret. Tyttäristä vanhin on jo ohittanut pituudessa lyhytkasvuiseksi jääneen tätinsä.

Tuki mahdollisti lukio-opinnot
Radhika on juuri valmistunut lukiosta, mutta ilman Lähetysseuran tukea koulun loppuun suorittaminen ei olisi ollut mahdollista. Radhika haaveilee kasvatustieteen opinnoista. Myös veli kannustaa häntä opiskelemaan. ”Olisi hienoa, jos Radhika pystyisi itse ansaitsemaan elantonsa. Silloin hänen ei tarvitsisi olla niin riippuvainen minusta.”

Lähetysseura tukee vammaisten ihmisten
oikeuksia ympäri maailmaa. Lahjoita ja auta!

Auta nyt!

Suomen Lähetysseura edistää vammaisten ihmisten oikeuksia eri puolilla maailmaa.

Vuoden aikana 10 660 vammaista ihmistä sai apua.

Vammaiset lapset tarvitsevat monenlaista tukea maailmalla. Tuemme lapsia apuväline-
hankinnoissa ja kouluun pääsyssä sekä lisäämme tietoa vammaisuudesta yhteisöissä.
Riittävällä tuella jokaisen lapsen on mahdollista kouluttautua.

Työ kuurojen parissa kantaa hedelmää Etiopiassa

Suomen Lähetysseura on tukenut jo yli 40 vuoden ajan Etiopiassa Hosainan kuurojen koulua. Etiopiassa on arvioiden mukaan yli 3 miljoonaa kuuroa tai kuulovammaista henkilöä ja suurin osa heistä on kouluikäisiä lapsia ja nuoria. Etiopian kuuroista vain noin 15 % pääsee perusopetuksen piiriin.

Hosainan kuurojen koulun oppilaat tulevat koko Etiopian alueelta. Koulu tarjoaa oppilaille asuntolan, ruoan ja terveydenhoidon. Oppilaat saavat perusopintojen lisäksi myös ammatillista opetusta. Kouluun pääsy antaa kuuroille lapsille ja nuorille paremman tulevaisuuden.

Sinun tuellasi he voivat löytää paikkansa yhteiskunnassa ja saada itsenäisen tulevaisuuden.