Lähetysseuran stipendiaatit Oscar Lema ja Stephano Ling’hwa Tansanian kirkon johtotehtäviin

Tansanian evankelis-luterilaisen kirkon Victorianjärven itäisen hiippakunnan uudeksi piispaksi on valittu pastori Oscar Lema ja apulaispiispaksi pastori Stephano Ling'hwa. Valintaprosessia johti kirkon johtava piispa Alex Malasusa.

Tansanian evankelis-luterilaisen kirkon johtava piispa Alex Malasusa (oik.) onnitteli Victorianjärven itäisen hiippakunnan uutta piispa Oscar Lemaa. Kuva: ELCT-ELVD

“Uudessa tehtävässäni tavoitteeni on yhdistää seurakunnan jäsenet”, Victorianjärven itäisen hiippakunnan uusi piispa Oscar Lema kertoo.

“Suuri toiveeni on, että ihmiset työskentelevät yhdessä. Haluan varmistaa, että Jumalan sanaa saarnataan jokaisen seurakuntalaisen toimesta”.

Oscar Lema ja Stephano Ling’hwa ovat molemmat Lähetysseuran entisiä stipendiaatteja. Piispa Lema opiskeli Lähetysseuran tuella Tansanian avoimessa yliopistossa koulutus- ja hallintosuunnittelua, kun taas apulaispiispa Ling’hwa suoritti teologian kandidaatin tutkinnon Makumiran yliopistossa. Maisterintutkintonsa Ling’wa teki Keniassa.

Piispa Lema on tullut vuosien aikana tutuksi monille Lähetysseuran työntekijöille. Hän toimi osa-aikaisena opettajana Nyakaton luterilaisella raamattuopistolla, jonka toimintaa Lähetysseura on tukenut sen perustamisesta asti.

Edellisessä tehtävässään hiippakunnan apulaispiispana Lema oli käynnistämässä Lähetysseuran tukemaa Sinema Leo -toimintaa, jossa kristinuskon sanomaa levitetään Tansanian järviseudulla elokuvien avulla. Uusi apulaispiispa Ling’hwa jatkaa tätä lähetystyön koordinaatiotyötä.

Lähetysseuran yhteisöasiantuntija Mikko Pyhtilä työskenteli Leman kanssa Victorianjärven itäisessä hiippakunnassa Mwanzassa vuosina 2007–2018. Lema osoittautui Pyhtilän mukaan rohkeaksi ja uudistavaksi johtajaksi, joka keskittyy olennaiseen, jopa rajallisilla resursseilla.

”Lema panosti merkittävästi lähetysalueeksi nimetyn saaristoalueen kehittämiseen, mikä vaati paljon työtä – saaristomatkoja, koulutuksia ja vanhojen toimintamallien uudistamista”, Pyhtilä kertoo.

”Seurakunnat ovat tuolla alueella kasvaneet ja kehittyneet huomattavasti kuluneen kymmenen vuoden aikana”, Pyhtilä jatkaa.

Lema on saanut kiitosta myös vierailuistaan Suomeen, jossa hänen osaamisensa ja tapansa kohdata ihmisiä on herättänyt laajaa arvostusta.

”Arvostan Lemaa työtoverina, johtajana ja nyt Victorianjärven uutena valittuna piispana”, Pyhtilä toteaa

”Kasvavan hiippakunnan johtajalla on paljon annettavaa myös Euroopan kirkoille.”

Lähetysseura toivottaa onnea ja siunausta piispa Lemalle sekä apulaispiispa Ling’hwalle heidän tärkeissä uusissa tehtävissään.

Teksti: Linda Juntunen, itäisen ja eteläisen Afrikan viestinnän asiantuntija