Lähetysjuhlajärjestelyissä on ajateltu esteettömyyttä ja erityisryhmien tarpeita

Vammaisten oikeudet on yksi Lähetysjuhlien ohjelman teemoista. Esteettömyys ja erityisryhmien tarpeet on pyritty mahdollisuuksien mukaan huomioimaan myös Lähetysjuhlien järjestelyissä. Apuna siinä on ollut Vaasan kaupungin esteettömyys- ja vammaisasiamies Tiina Mäki. Kuva Varpu Saari

Vaasan kaupungin vammais- ja esteettömyysasiamies Tiina Mäki on mukana lähetysjuhlavalmisteluissa kansliatoimikunnassa, mutta seuraa valmisteluja myös ammattinsa kautta. Esteettömyys on muutakin, kuin matalia kynnyksiä.

Vammaisten oikeudet ovat yksi kesäkuussa järjestettävien Lähetysjuhlien ohjelman teemoista. Tiina Mäki oli mukana, kun jäähallia mietittiin Lähetysjuhlien tapahtumapaikaksi. Hän osallistui kartoituskäynnille ja kiinnitti järjestäjien huomion esteettömyyteen ja erityisryhmien tarpeisiin.

– On tärkeää, että kaikki pääsevät sisälle tapahtumapaikkaan samaa kautta ensimmäisestä kerroksesta. Siellä on pääinfopisteet ja kanslia, jotta voimme palvella hyvin myös pyörätuolilla liikkuvia.

Mitä tahansa tapahtumaa järjestetäänkin, pitäisi järjestäjän miettiä esteettömyyden lisäksi myös sitä, että kaikki pystyisivät seuraamaan ohjelmaa.

– Miten huomioidaan näkövammaiset, kun ohjelmassa näytetään kuvia tai PowerPoint-esitystä? Missä on induktiosilmukka ja järjestetäänkö heikkokuuloisille tekstitystä tai tekstitulkkausta, Mäki kertoo esimerkkejä.

Mäki kantaa huolta myös siitä, että Lähetysjuhlien karttoihin merkitään esteettömät vessat ja että palveluista tiedotetaan. Juhlilla työskentelevillä järjestysmiehillä täytyy olla esimerkiksi tieto siitä, missä on induktiosilmukka, vaikka se on merkitty karttaankin.

Mäki toivoo, että erityistä apua tarvitseville löytyisi tarvittaessa avustaja talkoolaisten joukosta, vaikka harva lähtee matkaan ilman omaa avustajaa.

Maailma tulee lähelle

Vaasan seurakuntayhtymässä on tehty esteettömyysselvitys, mutta Mäki uskoo, että Lähetysjuhlien myötä erityisryhmien huomioimisesta tulee helpompaa. Erilaisten tarpeiden huomioimisesta kertyy nyt kokemusta.

Hän toivoo Lähetysjuhlien esittelevän vaasalaisille uuden puolen seurakuntaelämästä.

– Luomakunta on iso. On kyse koko maailmasta, ei vain Vaasasta. Toivon, että ihmiset tajuaisivat, että meillä on täällä hyvin asiat. Pienellä panostuksella voidaan saada vammainen lapsi kouluun ja yhdenvertaista kohtelua.

Asennemuutosta kohti

Mäki aloitti vammais- ja esteettömyysasiamiehen työssä vuonna 2009. Hän on vammaisneuvoston valmistelija ja sihteeri. Keväällä hän teki kartoitusta julkisten wc-tilojen esteettömyydestä ja tutustui kaupungin rakennusjärjestykseen.

– En ole asiantuntija, vaan koordinaattori, joka löytää ja neuvoo asiantuntijoiden eli eri vammaisryhmien ja järjestöjen luokse.

Mäki iloitsee pienistäkin parannuksista, vaikka työtä olisi loputtomiin. Kaikki eivät aina ymmärrä vammais- ja esteettömyysasiamiehen työtä, sillä hän ei voi määrätä ketään tekemään muutoksia, niin tarpeellisia kuin ne olisivatkin.

– On paljon tehtävää, että yhdenvertaisuus toteutuisi. Tekeminen ei ole vain vammaisneuvostosta kiinni. Siellä on kova tekemisen meininki. Tarvitaan asennemuutosta ja erilaisten tarpeiden ymmärtämistä.

Esimerkiksi pyöräilijät eivät välittäisi katukiveyksistä, mutta näkövammainen tarvitsee reunakiveyksen tietääkseen mihin suuntaan kulkea.

Vaasan valopilkut

Vaasassa kaupunginhallituksen päätökset tiivistetään selkokielelle ja tiivistelmä tulkataan myös viittomakielelle. Videon voi katsella kaupungin verkkosivuilta. Vastaavaa palvelua ei ole muualla Suomessa.

Onkilahden puiston esteetön leikkialue ja keinut, joissa myös vammainen lapsi pääsee turvallisesti leikkimään ja keinumaan, saavat Mäeltä kiitosta.

Mäen työlistalla on Vaasan opaskirjasen täydentäminen tiedoilla esteettömistä tiloista ja vessoista. Tiedoista olisi hyötyä turistien lisäksi kaupunkilaisillekin. Myös kaupungin opas tapahtumajärjestäjille kaipaa osiota esteettömyydestä.

– Esteettömyys on muutakin kuin ramppeja. Täytyy huomioida esimerkiksi tilojen mitoituksia. On varattava tila myös henkilökohtaiselle avustajalle.

Varpu Saari

Palvelut erityisryhmille Vaasan Lähetysjuhlilla