Kirsi ja Risto Leikolan kehittämästä mallista tuli toimiva tuote etiopialaiskirkossa

”On hienoa nähdä työn kehitys ja tulokset: kuinka jollakin alueella on tapahtunut se ihme

– Se on kuin puu, jonka juuret ovat syvällä ilosanomassa ja joka haaroittuu aina vaan laajemmalle.

Näin kuvaavat lähetystyöntekijät FT Kirsi Leikola ja pastori Risto Leikola yli 20 vuotta jatkunutta työtään Etiopian luterilaisessa Mekane Yesus -kirkossa.

He ovat ammentaneet tavoittavan evankelioimistyön kokemuksistaan aineksia tutkimustyöhön, kehitysyhteistyöprojekteihin ja opetusmenetelmänä toimivaan julistustyön malliin, jonka kirkko on ottanut omakseen. Mallia on toteutettu kaikissa kirkon 25 synodissa (hiippakunnassa).

Mekane Yesus -kirkko on ylpeä tavoittavasta työstään. Se on herättänyt kiinnostusta ulkomaillakin. Kirsi ja Risto Leikola ovat esitelleet malliaan Kirkkojen Maailmanneuvoston kokouksessa Etelä-Koreassa syksyllä 2013.

Rajoja ylitetään yhteistyössä

Alkusysäys-nimisen mallin ydin on auttaa seurakuntia luomaan yhteyksiä eri syistä ulkopuolelle jääneisiin ryhmiin ja saada seurakunnat ottamaan nämä sisälleen tasavertaisina. Työssä ylitetään kulttuurisia, kielellisiä, etnisiä ja uskonnollisia rajoja. Kaikki tapahtuu yhteistyössä paikallisen seurakunnan ja tavoitettavan ryhmän kanssa; yhdessä keskustellaan ja päätetään, miten edetään.

– Etiopiassa ei voi yksin saada mitään aikaan. Autamme verkostoja liittymään toisiinsa, Risto ja Kirsi Leikola sanovat.

Alkusysäyksen idut ovat parinkymmenen vuoden takaa Leikoloiden ensimmäisessä etiopialaisessa työpaikassa Illubabor Bethel Synodissa eli Metun hiippakunnassa Länsi-Etiopiassa.

– Pähkäilimme syitä siihen, miksi ilosanoma ei etene jonkin ryhmän parissa. Mitä esteet ovat ja miten ne voitaisiin ylittää? Analyysin pohjalta syntyi vähitellen toimintamalli, jota kutsumme alkusysäykseksi.

Kapula siirtyy

Alkusysäyksessä olennaista on vahvistaa paikallista johtajuutta.

– Suorastaan lietsomme sitä. Kun tavoitettavasta ryhmästä nousee omia johtajia, homma etenee oikeaan suuntaan ja kapula siirtyy.

Metun malli on moninkertaistunut ja jalostunut. Alkusysäyksiä on ollut tai on parhaillaan käynnissä yli 60. Leikoloille tulee pyyntöjä eri puolilta maata tulla auttamaan alkusysäyksen aloittamisessa niin paljon, etteivät he voi kaikkiin vastata.

Mutta se ei haittaa, sillä on tapahtunut se, mihin lähetystyössä pyritään: työ ei ole jäänyt lähetystyöntekijöiden varaan, vaan monet hiippakunnat ovat ottaneet Leikoloiden kehittämän työnteon mallin omakseen. Monille erilaisten ryhmien tavoittamisesta on tullut jopa sydämen asia ja paikallista johtajuutta eri vähemmistöryhmien parissa on alettu vahvistaa.

Sanoista tekoja

– Me olemme alullepanijoita, esittelijöitä ja välittäjiä, Kirsi ja Risto Leikola kuvailevat omaa osuuttansa prosessissa.

Työn lähtökohta on aina evankeliumi. Sen voima saa ihmiset muuttumaan ja toimimaan uudella tavalla.

– Tämä on käytännön holistista julistusta, jossa sanat tulevat teoiksi. Evankeliumi itse haastaa ihmisiä testaamaan sen perusteita, kuten Raamatussa lukee: Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä selville siitä, onko opetukseni lähtöisin Jumalasta, vai puhunko omiani (Joh. 7:17).

Lähetystyöntekijän merkitys näkyy Leikoloiden työssä kirkkaasti: ulkopuolisina he voivat toimia neutraaleina välittäjinä eri syistä eriarvoisten ryhmien välillä. Ulkopuolisina he ovat myös usein nähneet paikallisia tarkemmin, mikä suhteissa mättää. Leikolat toivovat voivansa jatkossa keskittyä pelkästään työhön marginalisoitujen ryhmien parissa, sillä valitettavasti syntyperän ja ammatin takia syrjittyjä ryhmiä on runsaasti niin Etiopiassa kuin muuallakin.

– Siitä aukeaa aina vain uusia ulottuvuuksia, he toteavat.

Pätkätyötä kutsuttuna ja lähetettynä

Kirsi ja Risto Leikola ovat iloisia ja kiitollisia työstään.

– On hienoa nähdä työn kehitys ja tulokset: kuinka jollakin alueella on tapahtunut se ihme, että aiemmin hyljeksityt elävät nyt tasavertaisina seurakunnassa ja tätä pidetään itsestään selvänä.

– Meitä on kannettu rukouksin, josta kiitos kaikille tukijoille. Tunnemme että olemme kulkeneet johdatuksessa.

Etiopiassa ulkomaalaiset, myös lähetystyöntekijät, ovat pätkätyöläisiä. Työlupa pitää anoa kerran vuodessa ja siihen pitää saada kutsu kirkolta ja puoltolause valtion viranomaisilta.

– On iso kiitoksen aihe, että olemme saaneet olla täällä näin pitkään, Leikolat toteavat.

Sari Lehtelä

Osallistu paastokeräykseen
Suomen Lähetysseuran paastokeräys tukee Etiopian Mekane Yesus -kirkon ja muiden Lähetysseuran yhteistyökirkkojen tavoittavaa työtä.

että aiemmin hyljeksityt elävät nyt tasavertaisina seurakunnassa ja tätä pidetään itsestään selvänä.” Kirsi Leikola ja Risto Leikola ovat työskennelleet Etiopiassa yli 20 vuotta. Kuva Vesa Lehtelä