Katastrofirapua Tansanian tulviin

Lähetysseura antaa katastrofirahastostaan 30 000 euroa hätäruoka-avun jakeluihin ja psykososiaalisen tuen tarjoamiseen Tansanian Kilwan alueella. Yhteistyökumppanina toimii Tanganyika Christian Refugee Service (TCRS).

Ihmisiä pelastettiin Kilwassa tulvien armoilta.
Ihmisiä pelastettiin Kilwassa tulvien armoilta. Kuva: TCRS

Lähetysseuran kumppanille, Tanganyika Christian Refugee Servicelle (TCRS) myönnettiin 30 000 euron katastrofiavustus Kilwan alueelle, joka kärsii tulvien aiheuttamista tuhoista. Lähetysseura tukee entuudestaan Kilwassa ohjelmatyötä. Apu kattaa 300 kotitaloutta (noin 1500 henkilöä).

“Tilanne Kilwassa on järkyttävä. Tulvien aiheuttamista tuhoista kärsii jopa 9000 ihmistä”, kertoo TCRS:n uusi toiminnanjohtaja Samuel Mlay.

Tuhannet kotinsa menettäneet asukkaat ovat edelleen tilapäismajoituksessa ja tarvitsevat ruoka-avun lisäksi psykososiaalista tukea.

”Koska apua tarvitsevia on niin paljon, meidän on keskitettävä avustuksemme erityistä tukea tarvitseville, eli kaikkein heikoimmassa asemassa oleville perheille, naisille sekä vammaisille ihmisille.”

TCRS:n toiminnanjohtaja Samuel Mlay keskusteli Kilwan tulvatilanteesta Lähetysseuran Afrikan aluejohtaja Teressa Juhaninmäen kanssa. Kuva: Linda Juntunen

Kahden kuukauden hätäaputyössä jaetaan ruoka-apua, lääkkeitä ja siemeniä sekä tarjotaan psykososiaalista tukea haavoittuvassa asemassa oleville kotitalouksille. Alueen maanviljelijät menettivät koko satonsa, ja jos uutta satoa ei saada istutettua, todennäköisyys ruokakriisille ja jopa nälänhädälle on ilmeinen.

Tansania kärsii enenevästi ilmastonmuutoksen aiheuttamista äärimmäisistä sääilmiöistä. Toukokuussa maata riepotelleen sykloni Hidayaan liittyneet rankkasateet aiheuttivat Tansanian rannikolla tulvia, joiden seurauksena menetettiin ihmishenkiä ja tärkeää infrastruktuuria tuhoutui.

Teksti: Linda Juntunen, itäisen ja eteläisen Afrikan viestinnän asiantuntija