Siirry suoraan sisältöön Siirry alapalkkiin

Emojikampanja laajenee kansainväliseksi – Tunnetut suomalaiset vaativat anteeksiantamiselle emojia

Kampanja anteeksiantamisen emojin lisäämisestä viralliseen emojivalikoimaan on kerännyt paljon kiinnostusta. Emoji-ehdotuksia on lähetetty runsaasti ja niistä on nostettu äänestykseen uusia vaihtoehtoja. Kampanjaan ovat osallistuneet esimerkiksi näyttelijä Minttu Mustakallio, pappi Kari Kanala sekä toimittajat Kimmo Ohtonen ja Kaj Kunnas.

Yli 1200 ihmistä on jo vaatinut anteeksiantamiselle uutta emojia. Tällä hetkellä suosituin ehdotus on sydämen edessä kättä paiskaavat kädet. Kampanjasivuille lähetetyistä emojeista nostetaan uusia emojiehdotuksia säännöllisin väliajoin mukaan ennakkolistalle, josta Unicode-järjestölle lähetettävä emoji valitaan.

Kampanja laajenee kansainväliseksi rauhanpäivänä 21.9. Marraskuussa työryhmä tekee päätöksen parhaasta ideasta, joka lähetetään emojivalikoimaa hallinnoivalle Unicode-järjestölle.

Anteeksiantaminen on ilmastoteko

Kampanjaan on lähtenyt mukaan myös suomalaisia julkisuuden henkilöitä. Kampanjasivuilla olevilla videoilla he pohtivat anteeksiantamista monelta eri kantilta. Oman ehdotuksensa ovat antaneet muun muassa toimittajat Kimmo Ohtonen ja Kaj Kunnas.

– Muistakaa hyvät ihmiset, että asiat riitelevät eikä ihmiset ja kunnioitetaan toisia, vaikka he olisivat kanssamme eri mieltä, miettii Ohtonen.

– Anteeksianto on ilmastoteko. Se nimittäin puhdistaa ilmaa ja luo rauhaa. Lisäksi se luo hyvän mielen itselle ja toiselle ihmiselle, sanoo Kunnas.

Toimittajien lisäksi kampanjaan ovat osallistuneet myös näyttelijä Minttu Mustakallio sekä pappi Kari Kanala.

– Omassa elämässä olen noudattanut sellaista, että ei saa mennä nukkumaan, jos ei ole pyytänyt tai antanut anteeksi, vinkkaa Mustakallio.

– Anteeksiantaminen vaatii itsensä kanssa sovinnon tekemistä ja sen asian pohtimista, jota on antamassa anteeksi, pohtii Kanala.

Forgivemoji-kampanja käynnistyi 15.8. ja herätti valtakunnallisesti suurta kiinnostusta. Kampanjan tavoitteena on saada anteeksiantamisen emoji kansainväliseen emojivalikoimaan.

Kampanja on käynnistynyt Suomen evankelis-luterilaisen kirkon aloitteesta. Kampanjassa on mukana useampi hyväntekeväisyysjärjestö, joiden kohteisiin forgivemoji-kampanja kerää varoja emojin etsinnän ohessa. Mukana ovat Martti Ahtisaaren perustama konfliktinratkaisujärjestö CMI, Suomen Lähetysseura, Kirkon Ulkomaanapu, Helsingin Diakonissalaitos ja Sovinnon kansanliike. Kampanjan viestinnästä vastaa viestintätoimisto Kaiku Helsinki.

#forgivemoji