Ilmastonmuutoksen haitalliset vaikutukset koskettavat erityisesti kehittyvien maiden naisia.  Naiset saavat usein toimeentulonsa pienviljelystä, jota tulvat, ennakoimattomat sateet ja kuivuuskaudet vaikeuttavat. Naiset ovat usein vähemmän koulutettuja, ja heillä on siksi miehiä heikompi mahdollisuus saada tietoa  ilmastoriskeihin varautumisesta.

Kuvassa oleva nepalilainen Devi Batha on mukana Lähetysseuran hankkeessa, jossa naiset saavat koulutusta ilmastokestävästä maanviljelystä. Se tarkoittaa tekniikoita, joiden avulla viljely on mahdollista vaikeista sääoloista huolimatta. Tekniikoita ovat esimerkiksi kuivuutta kestävät viljelylajikkeet, kotitalouden harmaan veden kierrätys kasteluun, kasvihuoneet, keittiöpuutarhat ja lannan tehokkaampi käyttö lannoitteena. Naisia tuetaan myös toimeentulon monipuolistamisessa, jotta elanto ei olisi riippuvaista vain pellon sadosta. Toimeentulo voi monipuolistua esimerkiksi vuohien ja kanojen kasvattamisella.

Auta naisia maailmalla

Monissa maissa naisten kohtalo on kova. Siitä huolimatta usein juuri naiset ovat ne, jotka varmistavat koko perheen hyvinvoinnin – että lapset pääsevät kouluun ja saavat ruokaa sekä vaatteita. Naiset ovat yhteisöjensä kannatteleva voima ja avainasemassa muutoksen tekijöinä.

Naisten kohtaamat ongelmat johtuvat usein äärimmäisestä köyhyydestä, epätasa-arvosta ja koulutuksen puutteesta. Heitä uhkaavat muun muassa ihmiskauppa, lapsiavioliitot, perheväkivalta, pakolaisuus ja haitalliset perinteet kuten ympärileikkaus.

Sinun tuellasi naisilla on kuitenkin mahdollisuus muutokseen ja valoisampaan tulevaisuuteen! Autetaan yhdessä heitä saamaan koulutusta ja toimeentuloa ja tuetaan heitä vaikeuksien yli! Suomen Lähetysseura tukee naisia yli 20 maassa. Ole mukana auttamassa ja parantamassa maailmaa!

Pippa Laukka Nepalissa

Lääkäri Pippa Laukka tutustui Nepalissa Lähetysseuran kehitysyhteistyöhankkeeseen. Matkalla hän näki, kuinka valtava tarve työlle on.

Pippa Laukka istuu lattialla nepalilaisnaisten ympäröimänä. Pikkuruiseen keittiöön on ahtautunut yhdeksän naista sekä tyttöä. Laukka kysyy naisilta, miten kuukautisiin suhtaudutaan kylässä. Naiset kertovat, että kuukautisten aikana he eivät saa kokata perheelleen ruokaa, vaan naiset ja tytöt joutuvat eristäytymään erilliseen huoneeseen kuukautisten ajaksi.

Laukka kysyy, mitkä ovat alueen suurimmat haasteet naisten oikeuksissa. Vastaus on yksimielinen: naisille ei ole ollut saatavilla koulutusta, eikä monikaan huoneen naisista ole päässyt käymään kouluja. Ja kun ei ole koulutusta, ovat mahdollisuudet toimeentuloon hyvin rajalliset.

Pippa Laukka tutustui nepalilaisen Sahas-järjestön toteuttamaan Suomen Lähetysseuran kehitysyhteistyöhankkeeseen syrjäisessä Länsi-Nepalissa. Työllä tuetaan Jajarkotin alueen kyliä ilmastonmuutoksen vaikutuksiin sopeutumisessa. Erityisesti ruuan riittävyys on alueella iso ongelma.

”Kun teimme hankkeen lähtötilanteen selvitystä, havaitsimme, että kylien perheistä 40 prosentilla on tarpeeksi ruokaa omasta viljelytuotannosta vain 1-3 kuukaudeksi vuodessa”, sanoo Sahas-järjestön hankekoordinaattori Maniksha Acharya.

Ilmastonmuutoksen vaikutukset tuntuvat näiden perheiden elämässä jo nyt: monsuunisateet ovat entistä rankempia, ja niiden aiheuttamat maanvyörymät katkaisevat teitä. Epävarmat ja vaihtuvat sääolot vaikuttavat suoraan ruoantuotantoon, minkä takia sadot ovat pienempiä.

Tavoitteena on, että vuoden 2025 lopulla 70 prosenttia työn piirissä olevista naisista on kasvattanut ruoantuotantoaan, toimeentuloaan ja ravintoa. Tähän pyritään esimerkiksi hyödyntämällä viljelyssä ilmastokestäviä lajikkeita sekä viljelyskoulutuksilla.

”Aiemmin ruokaa riitti pidemmäksi aikaa, mutta nyt monessa perheessä syödään päivittäisen kolmen aterian asemesta vain kahdesti ja sekin ruoka on yksipuolista ja ravintoköyhää. Tilanne on todella hälyttävä ja se näkyy esimerkiksi siten, että lasten kasvu on hidastunut”, Laukka kuvailee.

Laukka kertoo ymmärtäneensä matkalla kehitysyhteistyön merkityksen ja miten paikalliset ihmiset itse parantavat elinolojaan.

”Olin vaikuttunut siitä, miten sitkeitä, periksiantamattomia ja ahkeria nämä ihmiset olivat. He ovat eläneet haastavissa olosuhteissa aina, ja jos heidän asennettaan pitäisi jollain sanalla kuvata, se olisi sisu. Kaikki tuki näille rohkeille naisille on tärkeää”.

Voit lahjoittaa myös

• MobilePayllä numeroon 42301