Autuaita ovat rauhantekijät

Kirkkojen maailmanneuvoston 11. yleiskokous järjestetään Saksan Karlsruhessa elo-syyskuussa 2022. Teemana on Kristuksen rakkaus johtaa maailman sovintoon ja ykseyteen.

Sovinto on juuri nyt vahva ekumeeninen teema. Tämä näkyi myös Kirkon lähetystyön keskuksen maaliskuisessa missiologisessa symposiumissa, jonka teemana oli Lähetys ja sovinto.

Professori Lauri Thurén Itä-Suomen yliopistosta piti symposiumissa tärkeän alustuksen, joka koski sanastoa. Suomalaisessa teologiassa on perinteisesti käytetty sanaa sovitus ihmisen ja Jumalan välisen suhteen korjaamisesta.

Tämä tärkeä käsite on otettu juridisesta, oikeustieteen, maailmasta. Usein kuitenkin käsitteet sovinto ja sopiminen, jotka liittyvät sosiaaliseen vastakkainasetteluun ja vihollisuuteen, jäävät piiloon. Erot tulevat näkyviin, kun luetaan Uutta testamenttia 2020.

Sovinto on jatkuva prosessi, jossa aktiivisesti ja luovasti haetaan ratkaisua vihamielisyyksiin. Sovinnon rakentaminen voi olla hyvinkin kivuliasta, koska siihen liittyy anteeksi antaminen, haavojen käsittely ja vastapuolen ihmisyyden hyväksyminen.

Jumalan sovinnonkaipuu näkyy valta-asemasta luopumisena ja ristin nöyryytykseen suostumisena. Taustalla on Jumalan dynaaminen rakkaus, jonka tavoitteena on suostutteleminen sovintoon. Lähetyksen tehtävänä on kannustaa kaikkia ihmisiä sopuun rakastavan Jumalan kanssa.

Sovinto koskee myös luontoa ja ihmisryhmien välisiä suhteita. Kristittyjen kutsumus on myös olla toivon merkkinä ja Jumalan vastauksena luomakunnan huokauksille. Samoin kirkon olemukseen kuuluu toimia sovinnon rakentajana konfliktien ja vihanpidon osapuolten välillä.

Nykyisen strategiakauden aikana Lähetysseura on vahvistanut rauhan- ja sovinnontyötään. Yhtenä perusteluna on se, että yhä useammassa maassa kumppanimme elävät kärjistyvissä konflikteissa.

Toinen perustelu löytyy Matteuksen lähetyskäskystä, jossa Jeesus lähettää kirkon opettamaan kansoja ja noudattamaan kaikkea, mitä hän on käskenyt noudattaa. Samassa evankeliumissa yksi Jeesuksen opetus on: ”Autuaita ovat rauhantekijät”.

Mutta tärkein perustelu löytyy ajatuksesta, että Jumala on aktiivinen toimija, joka ristillä luopuu omastaan anteeksiannon ja sovinnon rakentamiseksi. Siksi sovinnon rakentaminen sen kaikissa ulottuvuuksissa kuuluu keskeisesti kirkon missioon.

Rolf Steffansson, Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja

Pääkirjoitus on julkaistu Lähetyssanomien numerossa 4/2021.

Nyt kun olet täällä…

… meillä on pieni pyyntö.  Laitamme osan Lähetyssanomien jutuista ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi tutustumaan kaukaisiin kulttuureihin, lukemaan työstämme eri puolilla maailmaa ja sukeltamaan ihmisten tarinoihin.

Lehti on kuitenkin meille tärkeä tulonlähde – ja pyydämmekin, että tilaat Lähetyssanomat ja samalla tuet lähetystyötä ja kehitysyhteistyötä maailman köyhimmissä maissa syrjäytettyjen ihmisryhmien parissa. Tästä pääset tilaussivulle.