Hongkongin Luterilainen teologinen seminaari juhlii 100-vuotista toimintaansa

Juhlajumalanpalveluksen jälkeen. Eturivissä kolmas vasemmalta Hongkongin evankelisluterilaisen kirkon piispa pastori Chan Kin Lai

Alun perin Kiinaan Shekoun kaupunkiin perustettu seminaari on tarjonnut luterilaista teologista koulutusta Kiinan ja Kaakkois-Aasian kirkoille sadan vuoden ajan.

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 100 vuotta siitä, kun neljä lähetysjärjestöä, Hauge-synodin lähetys, Amerikan yhtynyt luterilainen lähetys, Norjan lähetysseura ja Suomen Lähetysseura perustivat Hubein maakuntaan Keski-Kiinan yhtyneen teologisen seminaarin. Kiinan poliittisen tilanteen vuoksi seminaari siirrettiin Hongkongiin vuonna 1948.

Juhlavuosi aloitettiin Hongkongin seminaarin kappelissa pidetyllä jumalanpalveluksella 14. tammikuuta. Siinä palvelivat seminaarin opiskelijat sekä entiset ja nykyiset opettajat. Messuun osallistui myös Hongkongin evankelisluterilaisen kirkon piispa, pastori Chan Kin Lai. Liturgina toimi seminaarin dekaani teologian tohtori Nicholas Tai.

Rehtori Simon Chow kertoi saarnassaan seminaarin merkityksestä ja kuulijoiden tehtävästä välittää ilosanomaa Jeesuksesta: ”Heittäkäämme verkot syvempiin vesiin, sinne jossa kalasaalis on runsaampi.” Hän painotti sitä, että työtä ilosanoman levittämiseksi on tehtävä määrätietoisesti ja lujasti samalla rukoillen Jumalan johdatusta.

Koulutettuja työntekijöitä paikallisseurakuntiin ja naapurimaihin

Vuonna 2012 seminaarissa opiskeli 483 hongkongilaista ja 156 lähinnä Kaakkois-Aasian maista tullutta opiskelijaa. Seminaarista valmistuu mm. ylemmän ja alemman asteen teologeja, diakoneja ja kristillisen kirjaston hoitajia. Siellä voi väitellä myös teologian tohtoriksi. Opetuskielinä käytetään kiinaa ja englantia.

Seminaarin rehtori Simon Chow kuvailee seuraavien vuosikymmenien visiota.

”Seminaarin täytyy jatkaa paikallisseurakuntien palvelemista kouluttamalla pastoreita ja seurakuntien työntekijöitä. Toiseksi meidän täytyy jatkaa parikymmentä vuotta sitten aloitettua yhteistyötä Kiinan kristillisen neuvoston kanssa, kouluttamalla manner-Kiinaan pappeja”.

Chow kertoo, että manner-Kiinan kristillisen neuvoston puheenjohtaja pastori Gao Feng on seminaarin kasvatti.

”Kolmanneksi, seminaari kouluttaa hyvin paljon pappeja sekä koulujen opetushenkilökuntaa muualle Aasiaan, erityisesti Mekongin alueelle. Meillä on tällä hetkellä 30 opiskelijaa Myanmarista, Laosista, Kambodzhasta ja Indonesiasta. Ajattelen, että meillä on hyvä mahdollisuus palvella myös näitä kirkkoja, kouluttaa kirkkoihin työntekijöitä sekä seminaareihin henkilökuntaa.”

Suomen Lähetysseura on tukenut seminaarin toimintaa sen perustamisesta lähtien. Lähetysseuran ensimmäinen Kiinan-työntekijä Hannes Sjöblom oli myös Shekoun seminaarin ensimmäisiä opettajia. Shekoussa toimivat mm. Erland Sihvonen ja Vieno Saraste. Tällä hetkellä Lähetysseuran työntekijä teologian tohtori Francis Borchardt opettaa Hongkongin seminaarissa Vanhaa testamenttia.

Nele Borchardt/Paula Laajalahti

Tue Lähetysseuran työtä Hongkongissa

keskellä messun toimittajat seminaarin dekaani Nicholas Tai ja rehtori Simon Chow. Kuva: Nele Borchardt