Onnen Lahjoista löytyy vaihtoehtoja myös isänpäiväksi

Lähetysseuran keväällä uudistuneista eettisistä ja ekologisista Onnen Lahjoista löytyy mainioita ideoita isänpäivälahjaksi. Samalla voi tuottaa iloa myös kehitysmaiden ihmisille.

Onnen Lahjojen valikoimasta löytyvät pitkäaikaiset suosikit, kuten puuntaimi ja koulukirjat lapselle, mutta myös uusia lahjavaihtoehtoja, esimerkiksi terveellinen ravinto lapselle, henkilöllisyystodistus, äidinkielinen Raamattu tai vaikkapa pyhäkoulu.

Tai miten olisi asuntolapaikka vammaiselle koululaiselle tai ammattikoulutus? Lähetysseuran työn kautta muun muassa 14-vuotias vammainen Mahesh-poika Nepalissa on isänsä iloksi saanut mahdollisuuden käydä koulua.

Pojastaan ylpeä isä

”Kouluttautuminen on Mahesille nyt kaikkein tärkeintä”, sanoo Mahesin isä Hari Singh Bhat.

Länsi-Nepalissa Atarian kaupungissa 9. luokkaa käyvä Mahes on älykäs poika ja menestyy hyvin opinnoissaan. Hänellä on kuitenkin vaikeuksia tuottaa puhetta ja niellä kunnolla. Lisäksi hänen oikea kätensä on toimintakyvytön.

Isä työskentelee maanviljelijänä ja tekee myös rakennustöitä – mitä sattuu kulloinkin olemaan tarjolla. Perhe omistaa pienen palan maata, mutta siitä saatava ravinto ei riitä koko vuodeksi.

”Mahes pärjää hyvin koulussa, mutta hän ei juuri osallistu muihin sosiaalisiin tilanteisiin, sillä hän ei pysty nielemään kunnolla ja syöminen on sotkuista. Joskus Mahesin äiti pakottaa pojan ostoksille, jotta tämä uskaltaisi mennä muuallekin kuin vain kouluun”, isä kertoo.

Elämä ei ole helppoa, mutta he katsovat luottavaisesti tulevaisuuteen.

”Olemme ylpeitä pojastamme”, isä sanoo.

Onni on jakamista

Jokainen Onnen Lahja on konkreettinen esimerkki siitä työstä, jota Lähetysseura tekee jossain päin maailmaa. Lahjoista saadut varat käytetään Suomen Lähetysseuran ulkomaantyöhön kortin teeman mukaan: opetukseen, terveydenhuoltoon, seurakuntatyöhön, kehitysyhteistyöhön, katastrofityöhön jne.

Lahjan voi lähettää sähköisenä korttina suoraan vastaanottajalle joko sähköisenä korttina sähköpostiosoitteeseen tai painettuna korttina postiosoitteeseen oman viestin kera. Kortin voi tilata myös itselleen ja antaa se lahjan saajalle henkilökohtaisesti käsinkirjoitetulla viestillä varustettuna.

Onnen Lahjat löytyvät osoitteesta www.onnenlahjat.fi. Onnen Lahjoja voi tilata myös sähköpostilla osoitteesta onnenlahjat@suomenlahetysseura.fi tai soittamalla numeroon 020 7127 449.