Pariisin terrori-iskut koskettavat myös Marseillen Marhaban-keskuksen työtä

”Niin kauan kuin liekkini palaa

Pariisin traagiset tapahtumat ovat herättäneet tunteita myös Marseillen Marhaban-keskuksen työntekijöissä ja kävijöissä. Marhaban-keskuksen johtaja Mélanie Landes ja Suomen Lähetysseuran Ranskan-työntekijä Riitta Granroth ovat laatineet yhteisen kommentin Ranskan terrori-iskuista Marhabanin nimissä.

– Viikonloppuna marssimme täällä Marseillessa yhdessä kymmenien tuhansien ihmisten kanssa vapauden puolesta barbariaa vastaan. Ranskan muissakin kaupungeissa on ollut valtava mobilisaatio ja ihmiset ovat marssineet kaduilla hiljaisissa mielenosoituksissa ympäri maata. Keskustelu sekä tästä murheellisesta tapahtumasta että kaikenlaisista ääriliikkeistä on alkanut kaikilla foorumeilla: se on levinnyt televisiosta katujen kulmiin, työpaikoille ja kouluihin, Riitta Granroth kertoo.

Marhaban on Suomen Lähetysseuran vuonna 2003 perustama diakoniakeskus, joka tekee työtä maahanmuuttajien parissa. Mélanie Landes aloitti tämän vuoden alussa keskuksen ensimmäisenä paikallisena johtajana. Pastori Riitta Granroth on tällä hetkellä keskuksen ainoa suomalainen työntekijä. Yhteisessä kirjeessään he toteavat, että viimeaikaisten tapahtumien jälkeen he ovat entistäkin vakuuttuneempia Marhaban-keskuksen työn tärkeydestä.

”Sanomme yhä uudelleen Marhaban – Tervetuloa”

”Marhabanissa myös työntekijät, vapaaehtoiset sekä toimintoihin osallistuvat ovat näyttäneet tunteensa ja erityisesti surunsa tämän mielettömän ja käsittämättömän tapahtuman äärellä. Tunteet ovat erityisen pinnalla keskuksessa, jossa työskennellään maahanmuuttajien integraation hyväksi. Suurin osa keskuksella kävijöistä tulee ranskankielen tunneille tai lukutaito-opetukseen, mutta myös kokeakseen yhteyttä ja saadakseen osakseen lämpimän katseen tai hyväntahtoisen sanan. Täällä lähimmäisemme ovat kotoisin Pohjois-Afrikasta, Komorien saarilta mutta myös muualta, ja he ovat enimmäkseen muslimeita.

Periaatteemme on elää todeksi jokaisen kohtaamamme ihmisen kanssa – tulipa tämä mistä uskonnollisesta taustasta tai elämäntilanteesta tahansa – Jumalan ehdotonta rakkautta, jota olemme saaneet itse kokea. Tänään olemme entistä vakuuttuneempia siitä, että yhdessä kulkeminen ja jakaminen ovat ainoa toivomme, jotta emme vajoaisi kielteisten asenteiden aikaansaamaan epäluuloon tai vihaan. Meidän tulee jatkaa dialogin, vuoropuhelun, tietä. Jos olemmekin näiden keskustelujen kuluessa tunteneet tarvetta tehdä ero tämän äärimmäisen teon ja ranskalaisen islamin välillä, rukoilemme että Ranskan kansalaiset välttäisivät kaiken sekaannuksen ja ottaisivat tämän teon sellaisena kuin se on: terrori-isku, jonka takana ovat fanaatikot, jotka eivät kunnioita ihmiselämää.

Kohtaamamme muslimit kokevat uskonsa tulleen loukatuksi tämän teon johdosta. Kuten esimerkiksi Fatima, joka tuli keskukselle tapahtuman jäljiltä vielä täysin shokissa, eikä saanut sanottua muuta kuin ’Islam ei ole tällaista’.

Marhaban-yhdistyksen puheenjohtajan, Jean-Marc Flambeaun mukaan Ranskan valtion laïcité-periaatteen (valtio on ollut uskonnoton vuodesta 1905) pitäisi mahdollistaa se, että jokainen voi löytää paikkansa ranskalaisessa yhteiskunnassa, olipa hänen uskontonsa mikä tahansa.

Mitä tulevaisuus tuokaan tullessaan, työmme tulee joka päivä todistamaan taivaallisen Isän kutsusta, joka koskee jokaista ihmistä; ja sanomme yhä uudelleen ’Marhaban’ (se merkitsee tervetuloa arabian kielellä) jokaiselle, joka astuu keskuksen ovesta sisälle.”

Mélanie Landes
Marhaban-keskuksen johtaja