Tässä vaiheessa eivät mitään. Seurakuntien sopimukset ovat voimassa edelleen eikä niihin nyt olla tekemässä muutoksia.

Jos tarpeita muuttaa sopimuksia ilmenee, seurakunnasta vastaava palvelupäällikkö on siitä erikseen yhteydessä seurakuntaan.

Muutosneuvotteluprosessi kestää vähintään noin seitsemän viikkoa, mutta etukäteen ei voi varmasti sanoa, miten kauan neuvottelut kestävät.

Neuvottelujen päätteeksi viestimme seurakunnille Lähetysseuran hallituksen tekemistä päätöksistä sekä kaikista palvelusopimukseen liittyvistä kysymyksistä.

Työ ulkomailla jatku normaaliin tapaan muutosneuvotteluista huolimatta. Tulevista muutoksista ja niiden mahdollisista vaikutuksista henkilöstöön aletaan vasta neuvotella.

Vasta kun neuvottelut on käyty, tiedetään, muuttuuko esimerkiksi jonkun ulkomaantyöntekijän tilanne.

Kyllä. Seurakunnan tuki voidaan kohdistaa haluttuun ulkomaantyön kohteeseen. Lähetysseura varmistaa, että seurakunta saa säännöllistä tietoa kohteesta kuten aiemminkin, Lähetysseuran työntekijöiltä, viestinnästä, uutiskirjeistä ja raporteista.

Jokaisella seurakunnalla on Lähetysseurassa nimetty yhteyshenkilö hoitamassa sopimusasioita, yhteistyötä ja tukemassa lähetystoimintaa. Olemme seurakuntien omistama lähetysjärjestö ja seurakunnat ovat jatkossakin merkittävimmät tukijamme. Siksi pyrimme kaikin tavoin varmistamaan hyvän ja luotettavan palvelun seurakunnille.

Kyllä valitettavasti. Lähetysseura joutuu tekemään valintoja ja luopumisia vaikean taloustilanteen takia. Pyrimme kuitenkin pitämään kiinni niistä sitoumuksista, joita meillä on nykyisten kumppaneiden kanssa. Työn päättyminen ja muuttuminen on normaalia toimintaa lähetystyössä.

Jos seurakunnan tukema työ loppuu, Lähetysseura tarjoaa tilalle uusia seurakuntaa kiinnostavia vaihtoehtoja.

Seurakuntien edustajien hyväksymän strategian mukaisesti kohdennamme resursseja yhdessä kumppaneidemme kanssa niille kehittyvien maiden ihmisille ja niille alueille, jotka eniten tukeamme tarvitsevat. Olemme jatkossakin heikoimpien ja syrjityimpien puolella tukemassa kirkkojen kasvua.