Jeesuksesta pitää puhua, mutta millä tavalla?

Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja Rolf Steffansson
Kuva Sami Mannerheimo

Vuosi 2021 alkoi järkyttävillä kuvilla Yhdysvaltain kongressista. Väistyvän presidentin sanoman innoittamana tukijoukot valtasivat rakennuksen väkivaltaisesti. Tapahtuman aikana otetut valokuvat ovat vakava muistutus siitä, mihin vastuuton puhe ja valehtelu johtavat.

Kuvat muistuttavat myös siitä, että uskontoa käytetään häikäilemättömästi hyväksi vallan saavuttamiseksi. Televisiokamerat välittivät kuvia kylteistä, jossa vedottiin Jeesuksen nimeen.

Väistyvä presidentti on taitavan manipuloinnin kautta luonut kuvan itsestään messiaanisena hahmona. Rähinöivässä ihmisjoukossa näkyvät kyltit osoittavat, että Amerikan kirkollisuuden ja siviiliuskonnon synkretismissä Donald Trump on luonut kuvan itsestään mytologisena uskon puolustajana.

Jeesus ja Donald Trump suuntaavat samankaltaisen ihmisjoukon pariin. Jeesus käytti hyvin paljon aikaa ihmisten kanssa, jotka olivat rasittuneita ja heitteillä (Matt 9:36). Viimeisen neljän vuoden aikana on kirjoitettu paljon siitä eriarvoisuuden kasvamisesta ja näköalattomuudesta, jonka Donald Trump pystyi hyödyntämään oman egonsa vahvistamiseksi.

Kun Jeesus paransi, puolusti ja vapautti suuria määriä yhteiskunnan ulkopuolelle puskettuja ihmisiä, Hänkin toimi poliittisesti. Hän ei kuitenkaan käyttänyt ihmisiä hyväksi itsekkäiden poliittisten tavoitteiden edistämiseksi.

Hän toimi väkivallattomasti ja suostui ristin häpeällisyyteen osoittaakseen Jumalan rakkautta ihmisiä kohtaan. Ristin teologia ja ristin tie tekevät Jeesuksesta ainutlaatuisen, ja tämä antaa mallin hänen seuraajilleen Jumalan lähetyksessä.

Jeesuksesta tulisi siis puhua enemmän, mutta miten? ”Miksi hoette minulle ”Kyllä Herra, kyllä, Herra, mutta ette tee niin kuin sanon.” (Luuk 6:46) Jeesusta ei voi rajoittaa kylteillä kirjoitettaviksi iskusanoiksi.

Evankeliumit Hänestä välittävät armon sanoman ja kutsun oikeudenmukaisuuteen. Nämä yhdistyvät Matteuksen lähetyskäskyssä: ”kastakaa” ja ”opettakaa noudattamaan”.

Tämän vuoden alun tapahtumat haastavat meitä aloittamaan vuoden Uuden testamentin evankeliumien uuden käännöksen läpi lukemisella (kiitos Pipliaseuralle) ja pohtimaan mitä Jeesus todella teki ja opetti. Näin emme jää polarisoivien iskusanojen ja kokonaisuudesta irrotettujen lauseiden varaan.

Rolf Steffansson, Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja

Pääkirjoitus on Lähetyssanomien numerossa 1/2021, joka ilmestyy 27.1.

Nyt kun olet täällä…

… meillä on pieni pyyntö.  Laitamme osan Lähetyssanomien jutuista ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi tutustumaan kaukaisiin kulttuureihin, lukemaan työstämme eri puolilla maailmaa ja sukeltamaan ihmisten tarinoihin.

Lehti on kuitenkin meille tärkeä tulonlähde – ja pyydämmekin, että tilaat Lähetyssanomat ja samalla tuet lähetystyötä ja kehitysyhteistyötä maailman köyhimmissä maissa syrjäytettyjen ihmisryhmien parissa. Tästä pääset tilaussivulle.