Presidentti Tarja Halonen lähetystyön juurilla

Presidentin namibialaisena isäntänä toimi ministeri Nickey Iyambo

Presidentti Tarja Halonen teki virallisen valtiovierailun Namibiaan 21.–23.2. Vierailun viimeisenä päivänä hän kävi Pohjois-Namibiassa, Ambomaalla, jonne ensimmäiset suomalaiset lähetystyöntekijät saapuivat vuonna 1870.

Päivä alkoi Oshigambossa, jonne Albin Savola perusti kansakoulun vuonna 1902. Keskikoulun ja lukion käsittävä oppikoulu sai alkunsa vuonna 1960. Viime vuonna 50-vuotisjuhliaan viettänyt oppikoulu on yksi Namibian parhaista, ja monet maan nykyisistä päättäjistä ovat käyneet koulunsa siellä.

Presidenttiä oli vastaanottamassa muiden muassa pian eläkkeelle siirtyvä piispa Tomas Shivute. Hän iloitsi siitä, että maamme johtaja oli varannut kokonaisen päivän alun perin Suomen Lähetysseuran, sittemmin Namibian evankelisluterilaisen kirkon, ydinalueille.

Suomalaisia merkkinaisia

Koululta seurue siirtyi ensimmäisen suomalaisen lähetyslääkärin, Selma Rainion, sata vuotta sitten perustamaan Onandjokwen sairaalaan. Presidentti Halosen vierailun koettiinkin olevan hieno jatkumo uraauurtavien naisten sarjassa. Satavuotisjuhliksi sairaalaa remontoidaan ja siihen rakennetaan uusia yksikköjä. Korjaushankkeen takana ovat Tampereen hiippakunta, Suomen Lähetysseura ja Martinus-säätiö. Suomen ulkoasiainministeriö on myöntänyt hankkeeseen kehitysyhteistyövaroja.

Iltapäivällä vierailtiin Olukondassa, missä presidentille esiteltiin Martti Rautasen kotiin kunnostettu museo. Olukondaan oli saapunut toistasataa paikkakuntalaista presidenttiä tervehtimään. Museosta seurue siirtyi Rautasen vuonna 1889 rakennuttamaan kirkkoon. Kirkossa presidentti Halonen ja hänen isäntänään toiminut ministeri Nickey Iyambo pyydettiin kirkon etuosaan, missä hiljennyttiin muistamaan ja kiittämään maittemme pitkää yhteistä historiaa. Kansoillemme, ja erityisesti presidenteillemme pyydettiin siunausta.

Virallisen ohjelman päätteeksi presidentti Halonen seurueineen vieraili Ondongan kuninkaan hovissa, missä hän tapasi Tampereen Lähetysjuhlillakin vierailleen kuningas Immanuel Elifaksen puolisoineen.

Teksti ja kuvat Ari Koivulahti / Namibia

joka Suomessa opiskelleena puhuu myös erinomaisesti Suomea.