Misjonikoor välittää Hyvää Sanomaa Virossa

Misjonikoor lauloi papiston päivillä Virossa tammikuussa. Kuoroa johtaa Maarja Vardja. Kuva: Daniel Reinaru

Misjonikoor eli Lähetyskuoro on Viron evankelisluterilaisen kirkon lähetystyön muoto, joka kertoo evankeliumia musiikin ja laulun avulla. Se on toiminut 15 vuotta. Kuoroa on johtanut alusta saakka kirkkomuusikko Maarja Vardja. Monet kuoron esittämät kappaleet ovat hänen luomiaan.

Misjonikooriin kuuluu nelisenkymmentä lahjakasta laulajaa, jotka harjoittelevat yhdessä kerran kuussa koko päivän. Kuorolaiset tulevat eri puolilta Viroa eri kirkko- ja seurakunnista. He kokevat erilaisuuden ekumeenisessa kuorossa suurena vahvuutena, ja oleellista on, että erilaiset ihmiset toimivat yhdessä. Harjoitukset sisältävät äänenavauksen ja kappaleiden harjoittelun lisäksi hartauden, raamattutyöskentelyä, rukousta ja keskustelua hengellisistä asioista.

”Oli Jumalan johdatusta, että aloin johtamaan kuoroa”, Maarja Vardja muistelee.

”Kolmannen lapsen syntymän jälkeen olin kotona, ja musiikinopettaja Eve Lend tuli käymään luonani. Hän kertoi, että Suomessa on Safarikuoro, ja halusi perustaa Viroon oman kuoron.”

Eve Lend oli puhunut kuoron perustamisesta myös vastaperustetun Lähetyskeskuksen johtajalle, Leevi Reinarulle. Vuonna 1998 Kaarlin seurakunnan kanttori Marika Kahar auttoi tekemään koelaulut, ja niin kuoro sai alkunsa.

Uutta musiikkia kirkkoon

Aluksi tarkoitus oli tuoda vaihtelua perinteiseen kirkkomusiikkiin. Vuosien aikana Viron kirkon musiikkityö on muuttunut ja kehittynyt.

”Kirkon ihannekuvassa voisivat olla esillä kaikki erilaiset musiikkimuodot. On viisautta valita tilanteeseen sopiva tyyli ja muoto. Liian helposti lokeroidaan musiikkityylien mukaan.”

”Olen vastuussa Jumalan ja kirkon edessä. Tehtävänäni on tuoda Viron kirkkoon kirkkomusiikin perustalle myös uutta musiikkia. Työ ottaa voimille mutta antaa myös paljon.”

Maarja Vardja on toiminut kirkkomuusikkona sekä luovuus- ja musiikinopettajana. Hän on johtanut 15 vuotta Oikumene-kuoroa ja monia kirkon kuoroja. Hän on säveltänyt ja sanoittanut yli 60 laulua kuoroille, solisteille, bändille ja orkestereille. Nelisenkymmentä hänen teostaan on erilaisilla äänitteillä. Misjonikoor on tehnyt seitsemän levyä, joilta löytyy paljon Vardjan teoksia.

”Kuoro ja musiikki ovat keino saada käytäntöön, sitä mitä Jumala on minulle antanut. Olen kristitystä kodista, ja vanhemmat opettivat jakamaan Jumalan kunniaksi kaikkea sitä, mitä Hän on lahjoittanut. Nyt koen itse selvästi, että annan lahjani Jumalan valtakunnan käyttöön.”

Helmikuussa juhlitaan

Misjonikoorin ohjelmistossa osa on Maarja Vardjan omia lauluja ja osa muiden säveltäjien kappaleita, jotka ovat alkaneet ikään kuin värähdellä Vardjan sisimmässä merkityksellisesti. Moderneilla hengellisillä lauluilla kuoro haluaa virkistää kuulijoita ja iloita yhdessä Jumalasta ja hänen teoistaan.

”Kaikkein eniten nautin, kun opetan laulun, ja tulee hetki, jolloin nyanssit alkavat elää ja saavat uuden hengen, muodon. Laulu herää uudella lailla eloon.”

”Misjonikoor merkitsee omistautumista ja palvelemista sen kautta, mitä Jumala on minulle antanut. En siksi, että täytyy, velvollisuudesta, vaan koska se tuo iloa!”

Kuoro toimii Misjonikeskuksen alaisuudessa. Se ei konsertoi vaan palvelee jumalanpalveluksissa ja erilaisissa tapahtumissa.

Misjonikoor viettää 15-vuotisjuhlaa nyt helmikuussa. Juhlaa on myös tällä hetkellä kuoron valmistautuminen Viron ensimmäisen itsenäisyyspäivän jumalanpalvelukseen. Maa juhlii 95-vuotista itsenäisyyspäivää 24.2, ja juhlajumalanpalvelus televisioidaan Virossa Tallinnan tuomiokirkosta.

Jumalanpalvelukseen osallistuu myös Viron presidentti Toomas Hendrik Ilves, ja saarnan pitää Viron arkkipiispa Andres Põder.

Musiikki koskettaa kuulijaa

Maarja Vardja luottaa siihen, että ilosanoma tavoittaa musiikin ja rukouksen palvelevan asenteen kautta.

”Kiitoksen paikka työstämme on, kun ihminen on tullut kertomaan saaneensa musiikista apua ja rohkaisua vaikeassa tilanteessa.”

”Tekee nöyräksi, kun ymmärtää, että kyse on Pyhän Hengen työstä eikä pelkästään laulusta. Se koskettaa syvältä ja rohkaisee rukoilemaan. Silloin ymmärtää, ettei tämä työ ole vain hauskaa ajanvietettä, vaikka se hauskaa onkin.”

”Unelmani kuorosta on, että eräänä päivänä laulamme taivaassa yhdessä enkelikuoron kanssa. Unelma on, että me kaikki pääsisimme autuuteen ja saisimme osan armosta. Toivon, että sama koskee kaikkia, jotka kuulevat meitä ja myös kaikkia ihmisiä.”

Minna Nikki

Kuoron viimeisin äänite kertoo iankaikkisen elämän toivosta. Kuuntele Valge rüü (Valkea vaate) –niminen kappale.