Seppo Rissanen: Lähetystyö on kutsu yhteyteen ja yhdenvertaisuuteen

– Meillä on lähetyksestä se vahva mielikuva, että se tarkoittaa jonnekin kauas pois menemistä. Uusi testamentti nostaa esille kuitenkin myös jotakin muuta. Todistus Kristuksesta merkitsee myös kutsua tulla yhteen, sanoi Seppo Rissanen Alppilan kirkolla eilen.

Alppilan kirkolla Helsingissä järjestettiin 26.10. tilaisuus, jossa pohdittiin, mikä lähetystyössä on tärkeintä. Tulkaa kaikki -liike oli kutsunut vieraikseen lähetysjärjestöjen johtajia kertomaan näkemyksiään lähetystyöstä.

Kirkko mursi raja-aitoja

– Kirkon lähetystehtävä on Jeesuksen sanoissa: ”Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät”. Se, mitä Jeesus opetti ja teki, jatkuu kirkon todistuksen ja elämän kautta. Kristusta seuratessamme osallistumme Jumalan lähetykseen, siihen, mitä Jumala tahtoo tehdä maailmassa, Rissanen sanoi.

Rissasen mukaan kirkko mursi ihmisten välisiä raja-aitoja. Evankeliumin sanoma avasi uuden näkökulman ihmisten keskinäisiin suhteisiin. Kaiken keskuksessa oli sanoma kaikki ihmiset kuvakseen luoneesta Jumalasta, ja Kristuksesta, joka on tuonut sovituksen kaikille ihmisille. Paavali kuvasi tätä uutta yhteisöä Galatalaiskirjeen sanoilla: ”Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa, mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi”.

– Pietari joutui kovaan kouluun siitä, ettei kristityksi kastettavien tarvinnut ensin kääntyä juutalaisuuteen ja ruveta noudattamaan sen puhtaussäännöksiä ja ympärileikkausta. Jumalanpalveluskieleksi nousi aramean rinnalle kreikka sen jälkeen, kun jotkut kreikkaa puhuvat lesket valittivat apostoleiden syrjivän heitä ruoka-avun antamisessa. Apostoli Jaakob joutui kirjeessään laajasti käsittelemään köyhien oikeutta yhdenvertaisuuteen kirkossa. Naiset osallistuivat miesten kanssa todistukseen Kristuksesta. Orjien vapauttaminen alkoi vähitellen toteutua kirkossa ja loi pohjan kirkon nopealle kasvulle Rooman eriarvoisessa yhteiskunnassa.

Eriarvoisuus haastaa kirkon

– Eriarvoisuus on kirkolle sen oman sanoman vuoksi jatkuva haaste. Armolle ei voi asettaa edellytyksiä eikä ehtoja. Kirkon on oltava uskottava siinä, miten se elämänsä ja toimintansa järjestää tämän sanoman välittäjänä. Lähetystyö on seuraus tästä.

– Vakuuttuneisuus armon sanomaan sisältyvästä ihmisten yhdenvertaisuudesta velvoittaa kirkkoa jakamaan tämän sanoman kaikkien ihmisten kanssa – myös niiden kanssa, jotka eivät elä lähellämme. Siinä työssä kirkon on oltava valmiina ulottumaan äärimmäisyyksiin.

– Kirkko on levinnyt kaikkialle maailmaan. Yhdessä voimme etsiä ratkaisuja tämän maailman muuttamisesta sellaiseksi kuin meidän Herramme tahtoo. Kristuksen kirkko on kaikkialla maailmassa kutsuttu muuttamaan kärsimystä aiheuttavia asenteita ja yhteiskunnallisia rakenteita. Lähetystyön perustana on evankeliumin sanoma yhdenvertaisesta kutsusta Jumalan valtakuntaan.

Seppo Rissasen puheenvuoro Alppilassa 26.10.2013