Etiopian Metussa vihittiin uusia pappeja

Endalew Oda ja Habtamu Motuma vihittiin maaliskuussa papeiksi nopeasti kasvavaan Metun hiippakuntaan Länsi-Etiopiaan.

Etiopiassa Mekane Yesus -kirkon Illubabor Bethelin synodissa – suomalaisittain Metun hiippakunnassa – vihittiin maaliskuun lopussa 40 uutta pappia. Päivä oli merkittävä työntekijäpulasta kärsivässä kirkossa.

Yksi uusista papeista on kaksivuotisen raamattukoulun käynyt Endalew Oda. Hänen ortodoksikristitty isänsä kuoli Endalewin ollessa vielä pieni, äiti oli perinteisen uskonnon harjoittaja. Endalewin vartuttua nuorukaiseksi hän lähti sotaan Eritrean rintamalle, elettiin vielä kommunistivallan aikaa. Äiti oli muuttanut noidan luo ja palveli häntä.

Palattuaan rintamalta neljän vuoden palvelun jälkeen Endalew perusti perheen. Hänen sydämessään kyti kuitenkin viha siitä, että äiti oli jättänyt hänet ja mennyt noidan luo. Hän kertoo vihan valmistaneen häntä evankeliumin vastaanottamiseen. Uskovan naapurinsa todistuksen avulla hän pääsi vihasta ja tuli itsekin uskoon.

Vuoden kuluttua uskoon tulostaan Endalew meni tovereineen hakemaan äitiä pois noidan luota.

– Kun rukoilimme äidin puolesta, hän alkoi huutaa ja riivaaja poistui hänestä. Tämän jälkeen hän oli valmis lähtemään kotiin kanssani.  Noita yritti syyttää meitä oikeudessa, mutta siellä ei otettu syytettä vakavasti. Tuomarit sanoivat, että vein pois vain omani, Endalew kertoo.

Endalewin äiti tuli myös uskoon ja siitä alkoi lähiseuduilla voimakas herätys. Alueella ei tuolloin ollut vielä omaa seurakuntaa, joten uudet kristityt perustivat sellaisen, ja pian siinä oli jo kaksi sataa jäsentä.

Koulutus tärkeä osa seurakuntatyötä

Alemman korkeakoulututkinnon suorittanut Habtamu Motuma sai myös pappisvihkimyksen. Hänellä on selvä työnäky. Seurakuntalaisten tulee kasvaa sekä seurakuntana että yksilöinä. Kasvun tulee tapahtua niin hengellisessä elämässä kuin maallistenkin asioiden hoidossa. Siksi hän panostaa seurakuntalaisten koulutukseen.

– En nuku pitkiä öitä. Iltayöstä valmistan opetusta eri aiheista. Päivät kuluvat monenlaisten muiden asioiden hoidossa, Habtamu kertoo.

Seurakuntalaiset ovat jo nähneet Habtamun halun ja kyvyn opettaa ja tulevat itsekin pyytämään koulutusta. Habtamun opetustilanteissa saattaa olla mukana yli 150 ihmistä kerrallaan.

Habtamulla on selvästi myös organisointikykyä. Seurakunnan jäsenet kokoontuvat viikoittain pienryhmiin, joissa joka toinen viikko tutkitaan Raamattua, joka toinen viikko keskitytään rukoukseen.

Nuorille on seurakunnassa perustettu oma diakoniakomitea. Heitä opetetaan auttamaan toisiaan myös taloudellisesti.

– Tärkeä osa koulutusta on painottaa, että on opittava tekemään työtä ja ettei mikään työ ole halveksittavaa, Habtamu kertoo.

Perjantaisin Habtamu lähtee yhdessä nuorten kanssa todistamaan ”teille ja aitovierille”. Opiskelevatkin nuoret ovat mukana aamu- tai iltapäivisin, milloin koulunkäynniltään ehtivät. Seurakuntaan tulee uusia ihmisiä joka viikko.

Teksti ja kuva Taina Taskila

Illubabor Bethelin synodi perustettiin vuonna 1989. Silloin seurakuntia oli 64 ja niissä 30 000 jäsentä. Vuoden 2012 lopussa hiippakunnassa oli 490 seurakuntaa, 302 saarnapaikkaa ja 375 000 jäsentä. 2012 tilastoissa pappeja oli 277, evankelistoja 185 ja vapaaehtoisia 23 000. Synodin alueella asuu 12 eri etnistä ryhmää. Taina Taskila toimii opettajana Metussa raamattukoulussa, joka kouluttaa työntekijöitä ja vapaaehtoisia seurakuntiin.