Palmusunnuntain kolehti väkivallan keskellä eläville kirkoille

Peshawarin hiippakunta rakentaa uskontojenvälistä yhteisymmärrystä ja rauhaa sosiaalityöllään sekä kirkon kouluissa ja sairaaloissa

Palmusunnuntaina 13.4. kerätään luterilaisissa jumalanpalveluksissa kolehti Suomen Lähetysseuran yhteistyökirkoille Pakistanissa, Lähi-idässä ja Kolumbiassa. Palmusunnuntai aloittaa pääsiäistä edeltävän niin sanotun hiljaisen viikon, jolloin muistellaan Jeesuksen kärsimystä.

Väkivallan ja levottomuuksien keskellä elävät kirkot levittävät rauhan sanomaa sanoin ja teoin. Peshawarin hiippakunta, Lähetysseuran yhteistyökumppani Pakistanissa, rakentaa uskontojenvälistä yhteisymmärrystä ja rauhaa sosiaalityöllään sekä kirkon kouluissa ja sairaaloissa, jotka palvelevat kaikkia uskontoon katsomatta. Hiippakunta toimii Afganistanin vastaisen rajan tuntumassa.

– Jo pelkkä meidän läsnäolomme Pakistanissa on todistusta Jumalasta ympäröivälle yhteiskunnalle. Meidän täytyy osallistua yhteisön rakentamiseen, yrittää olla toivon ja siunauksen lähde koko maalle. Miten, se on se kysymys, Peshawarin hiippakunnan piispa Humphrey Peters sanoo.

– Vuosi sitten Punainen Risti toi erään tšetšeenipäällikön kirkon sairaalaan Bannuun – pelottavan ja hurjan näköinen mies. Hän oli siellä kolme viikkoa. Lähtiessään hän sanoi, että ’nämä kristityt ovat tuoneet hymyn takaisin kasvoilleni’. Kirkko on ollut ensimmäisenä auttamassa maanjäristyksen ja tulvan uhreja, afgaanipakolaisia jne.

Rohkaisevia kokemuksia väkivallan keskellä

Viime syyskuussa Peshawarissa Kaikkien pyhien kirkon ulkopuolella tapahtuneen itsemurhaiskun haavat ovat yhä auki. Isku jätti jälkeensä orpoja, leskiä sekä pahasti traumatisoituneita ja vammautuneita ihmisiä.

– Pakistanin kristityt ovat köyhistä köyhimpiä, monin tavoin oikeudettomia ja ilman vaikutusmahdollisuuksia. Silti yritämme elää ja säilyttää identiteettimme tässä vihamielisessä ympäristössä. Koko väestön keskuudessa on paljon epävarmuutta, mikä aiheuttaa muun muassa sen, että lahjakkaimmat ja koulutetuimmat ihmiset lähtevät Pakistanista. Tämä koskettaa erityisen kovasti pientä kristittyä vähemmistöä, jossa koulutettuja ihmisiä on muutenkin vähän.

– Mutta meidän täytyy etsiä myös positiivisia asioita. Vaikka uskonnollinen suvaitsemattomuus on toisaalta pahentunut, on myös rohkaisevia kokemuksia. Välittömästi pommi-iskun jälkeen kirkon naapurustossa asuvia muslimeita tuli luoksemme. He auttoivat haavoittuneita, toivat ruokaa ja kaivoivat hautoja kanssamme. Hallitukseen tyytymättömät poliittiset tahot painostivat kirkkoa nousemaan vastarintaan pommi-iskun jälkeen, mutta emme suostuneet, se ei ole kristinuskon sanoman mukaista. Kirkkona ja kristittyinä meidän velvollisuutemme on näyttää käytännössä ihmisyyden parhaat puolet.

– Olemme yksi heikko jäsen Kristuksen ruumiissa ja tarvitsemme muiden jäsenten tukea. Tällaisissa tilanteissa meillä on mahdollisuus näyttää, mikä on kirkon rooli yhteiskunnassa, ei vain paikalliskirkon vaan koko maailmanlaajan kirkon.

Paastokeräys samaan kohteeseen

Kolehtiin voi osallistua myös kännykällä lähettämällä tekstiviestin LAHJA5 (5 e) tai LAHJA10 (10 e) numeroon 16155.

Samaa kohdetta voi tukea myös lahjoittamalla Lähetysseuran tämän kevään paastokeräykseen. Paastokeräykseen voi osallistua maksamalla pankkitilille IBAN FI38 8000 1400 1611 30, DABAFIHH, viestiksi PAASTO2014 tai netissä www.suomenlahetysseura.fi/lahjoita

jotka palvelevat kaikkia uskontoon katsomatta. Tankin kristillinen sairaala on pitkäjänteisellä työllään saavuttanut arvostetun aseman Pakistanin rajamaakunnassa rauhattomien ja väkivaltaisten heimoalueiden läheisyydessä. Kuva Pia Kummel-Myrskog