Kaksi myanmarilaista stipendiaattia valmistui Hongkongin seminaarista

Kaksi Lähetysseuran stipendiaattia, myanmarilaiset Cer Thlia ja Val Do Thang, valmistuivat kesäkuun alussa maistereiksi Hongkongin luterilaisesta teologisesta seminaarista (LTS). Cer Thlia valmistui diakonian maisteriksi ja Val Do Thang suoritti maisterintutkinnon teologisen kirjastonhoidon alalta.

Yangonissa (ent. Rangoon) sijaitsevassa Falamin baptistikirkossa työskentelevä Cer Thlia ja Val Do Thang Bethel-seminaarista kiittivät valmistujaistilaisuuden yhteydessä lämpimästi Lähetysseuraa opiskelumahdollisuudesta Hongkongissa.

– Kiitän Herraa tästä suuresta mahdollisuudesta ja elämänkokemuksista, joita sain tämän Hongkongissa vietetyn vuoden aikana. Olen oppinut paljon ja tämä uusi tieto on avannut silmäni tulevaisuuden palvelustehtäväni suhteen, Cer Thlia sanoi.

Kotimaassa ei opiskelumahdollisuuksia

Val Do Thang saapui Hongkongiin vuodeksi ilman perhettään, mutta maisterintutkintoa teologisen kirjastonhoidon alalta ei olisi voinut suorittaa hänen kotimaassaan. Hän kertoi saaneensa seminaarissa korvaamatonta kirjastoalan opetusta, sillä Hongkongissa alan teknologinen kehitys on merkittävää. Toisaalta tämä oli myös opintovuoden suurin haaste, sillä hänen oli perehdyttävä kirjastojen käyttämiin tietokonejärjestelmiin alusta alkaen, kaikki oli uutta.

Cer Thlia puolestaan kertoi, että hän päätti opiskella Hongkongissa diakoniaa ja sielunhoitoa, sillä hänen kotikirkossaan ei ole lainkaan koulutettuja sielunhoitajia. Tarve kristillisille ohjaajille on suuri.

Hänelle opintovuoden vaikein vaihe osui heti alkuun. Vain muutama päivä Hongkongiin tulon jälkeen hän sai kuulla, että hänen lähipiiriinsä kuuluva nainen oli raiskattu heidän kotikaupungissaan. Tuntui vaikealta olla erossa ystävästä tuollaisella hetkellä.

– Rukoilin ja koin, että minun on jatkettava opintojani. Yllättäen kävikin niin, että diakonian ja sielunhoidon kursseilla käsiteltiin heti aiheita, joista sain eväitä ystäväni auttamiseen, Cer Thlia kertoi.

Myös kurssitoverit sekä seminaarin professorit tukivat Cer Thliaa alun vaikeuksien läpi.

– Paras asia seminaarivuoteni aikana oli nimenomaan yhteisöllisyyden tunne ja opettajien sekä oppilaiden osoittama lähimmäisenrakkaus, hän kertoi.

Kiinan kristillisen neuvoston presidentti väitteli Hongkongin seminaarissa

Merkkitapaus Hongkongin luterilaisessa seminaarissa oli myös toukokuun lopussa ollut Kiinan kristillisen neuvoston presidentti, pastori Gao Fengin väitöstilaisuus.

Kristillisen neuvoston presidentti on Kiinan kristittyjen merkittävin johtohahmo. Suomen evankelis-luterilainen kirkko solmi vuonna 2000 neuvoston kanssa yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on edistää maailmanlaajuisen kirkon ykseyttä.

Shandongin maakunnasta kotoisin oleva presidentti Gao Feng on suorittanut aiemmat opintonsa sekä Nanjingin teologisessa seminaarissa että Luther-seminaarissa St. Paulissa, Yhdysvalloissa. Hänet valittiin Kristillisen neuvoston presidentiksi tammikuussa 2008.

Koulutettuja työntekijöitä paikallisseurakuntiin ja naapurimaihin

Alun perin Kiinaan Shekoun kaupunkiin perustettu seminaari on tarjonnut luterilaista teologista koulutusta Kiinan ja Kaakkois-Aasian kirkoille jo sadan vuoden ajan. Seminaarissa opiskelee yli 600 opiskelijaa, joista osa tulee muualta, kuten Myanmarista, Laosista, Kambodzhasta ja Indonesiasta. Yhteistyötä on myös Kiinan kristillisen neuvoston kanssa. Seminaarista valmistuu muun muassa ylemmän ja alemman asteen teologeja, diakoneja ja kristillisen kirjaston hoitajia. Siellä voi väitellä myös teologian tohtoriksi. Opetuskielinä käytetään kiinaa ja englantia.

Suomen Lähetysseura on tukenut seminaarin toimintaa sen perustamisesta lähtien.

Teksti ja kuvat: Upu Leppänen

joista osa tulee muualta