Lähetysseuran museon esineet ja valokuvat luovutettiin Museovirastolle

Kiinalaiset työntävät kottikärryjä puusillan yli. Kuva on otettu vuosien 1908 ja 1914 välillä. Kuva Elin Collan

Suomen Lähetysseuran muse­on Kumbukumbun kokoelmat on luovutettu Museovirastolle. Esinekokoelma, noin 9 000 esinettä, liitetään osaksi Suomen kansallismuseoon kuuluvan Kulttuurien museon kokoelmia ja kuvakokoelma, noin 160 000 kuvaa, osaksi Museoviraston kuvakokoelmia.

Suomen vanhimman etnografisen museon, Suomen Lähetysseuran muse­on Kumbukumbun toiminta päättyi vuoden 2014 lopussa. Lähetysseura luovutti museon kokoelmat Museovirastolle sekä kulttuurihistoriallisista että taloudellisista syistä. Osana Suomen kansallismuseon kokoelmia esineistö on osa kansalliskokoelmaa ja kokoelmien säilymisen edellyttämä hoito ja säilytys voidaan turvata.

Suomen Lähetysseuran museon noin 9 000 esineen kokoelmissa on esineitä yli 20 maasta eri puolilta maailmaa. Huomattava osa on Kiinasta ja Namibiasta. Esineet kertovat sekä eri kulttuureista että Suomen Lähetysseuran historiasta. Ne kerto­vat myös suomalaisten kontakteista muihin kulttuureihin jo 150 vuoden takaa.

Ainutlaatuisia ja harvinaisia esineitä ja kuvia

Museon esineistä ainutlaatuisia Suomessa ovat 1800-luvun lopulta olevat kiinalaiset esineet, kuten silkit. Vanhimpia esineitä ovat kiinalaiset rahat, joiden on arvioitu olevan Chou-dynastian ajoilta (1122–825 eaa.). Suomen Lähetysseuran työ alkoi Kiinassa vuonna 1902.

Ambomaalta tuoduista vanhoista esineistä useat ovat harvinaisuuksia Nami­biassakin, joten niillä on myös huomattavaa kansainvälistä arvoa. Erittäin merkittävä on lähetyssaarnaaja Martti Rautasen kansatieteellinen kokoelma nykyisen Pohjois-Namibian alueelta.

Lähetyssaarnaajat olivat myös ahkeria valoku­vaajia. Suomen Lähetysseuran museon kuvakokoelman keskeistä aineistoa ovat valokuvat Kiinasta vuosilta 1901–1953 ja Afrikasta, eri­tyisesti Namibian Ambomaalta, otetut kuvat 1870-luvulta 1960-luvulle. Kokoelmissa on albumeita, paperivedoksia, negatiiveja, diapositiiveja, lasinegatiiveja ja -positiiveja. Kuvakokoelman helmiä ovat Hannu Haahden päiväkirjamaisesti otetut valokuvat mat­koilta Ambomaalle vuosina 1911 ja 1912 sekä Kiinaan vuonna 1914. Kuvakokoelman arvoa lisää, että vain harvat museot Suomessa ovat keränneet kaukomaiden kuvastoa. Erityisesti vanhempi aineisto, 1800-luvun lopusta 1900-luvun puo­liväliin, on ainutlaatuista.

Kumbukumbun kokoelmia on tällä hetkellä nähtävissä Kansallismuseon Uskontojen maailma -näyttelyssä.

Lisätietoja:

Kotimaantyön johtaja Satu Kantola, Suomen Lähetysseura, puh.  040 727 7410 satu.kantola@suomenlahetysseura.fi

Johtaja Eija-Maija Kotilainen, Suomen kansallismuseo, Kokoelmat, puh. 040 128 6431, eija-maija.kotilainen@nba.fi

Yli-intendentti Ismo Malinen, Museovirasto, Kuvakokoelmat, puh. 040 128 6382, ismo-malinen@nba.fi