Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till sidfot

Vill du förändra världen?

Drömmer du också om en rättvis och medmänsklig värld? Vill du göra skillnad men vet inte var du ska börja? Välkommen med i Global aktion – ett nätverk för unga vuxna som vill förändra världen. Vi ordnar evenemang som på olika sätt lyfter fram hur vi kan förverkliga vårt globala ansvar i vardagen. Tillsammans bygger vi en värld fylld av hopp, tro och kärlek till våra medmänniskor!

Kom med på våra evenemang

På Global aktion-evenemangen behandlar vi olika teman kring globalt ansvar och hur vi kan göra skillnad i vår vardag. Vi inspirerar och utmanar varandra till konkreta handlingar.

Samtidigt som vi samtalar tillverkar vi något konkret som vi har nytta av, gärna i återvinningsmaterial: syr fruktpåsar i tyg, gör muggar för vårt take away-kaffe eller bivaxdukar för smörgåsar etc. Ibland samlas vi kring en god Fairtrade-brunch.

Förslag på teman:

• Så växer och verkar kyrkan i olika länder
  • Fred och försoning
  • Rättvisa för marginaliserade folk
  • Kampen mot människohandel
  • Rättvis Handel
  • Vårda skapelsen – miljöskydd i vardagen
  • Etisk klädkonsumtion
  • Ekumenik – tillsammans i världen
  • Bönens kraft
  • Religionsdialog och mötet med andra religioner i vardagen

Om vi ordnar egna Global aktion-evenemang på vårt kontor i Böle hittar du dem här. Du kan också kolla om en församling i din närhet har motsvarande verksamhet.

Hittar du ingen färdig Global aktion-grupp?
Vi uppmuntrar dig att starta en egen grupp tillsammans med dina kompisar. Våra koordinatorer ställer gärna upp som bollbank och hjälper er att komma i gång. Kontaktuppgifter längre ner på sidan.

Är er församling intresserad av denna form av verksamhet?
Ta kontakt med koordinator Camilla Skrifvars-Koskinen, tfn 040 6535 650, camilla.skrifvars-koskinen@finskamissionssallskapet.fi

Gå gärna med i vår Facebook-grupp för att få senaste nytt om våra evenemang, frivilliguppdrag och nyheter från världen.