Etäopetusmateriaalia kirkon kansainvälisestä työstä

Materiaalissa käsitellään köyhyydestä tai syrjinnästä kärsivien ihmisarvoa- ja oikeuksia sekä ilmastonmuutokseen sopeutumista. Materiaali soveltuu seuraaviin oppiaineisiin: uskonto, elämänkatsomustieto, äidinkieli, ympäristöoppi ja yhteiskuntaoppi sekä ilmiöoppimisessa globaalikasvatuksen teemoihin.

(Videon pituus 3 min 1 s)

Miksi toiset ovat rikkaita ja toiset köyhiä? Kysymys on monimutkainen, ja halusimme tällä leikkimielisellä ja yksinkertaisella animaatiolla avata aihetta lyhyesti selkokielellä ja helposti lähestyttävästi. Katso ja vastaa kysymyksiin:

1. Mihin historiallisiin tapahtumiin eriarvoisuus maailmassa perustuu?
  2. Mitä ongelmia tuli valloitettujen maiden itsenäistyttyä?
  3. Miten voimme muuttaa maailmaa oikeudenmukaisemmaksi?

Käy kommentoimassa, mitä ajatuksia video herätti: https://answergarden.ch/view/1165234

(Videon pituus 2 min 27 s)

Tätä et todennäköisesti tiennyt kehitysyhteistyöstä! Asiasta liikkuu paljon vääriä käsityksiä. Katso, mitä Suomi oikeasti tekee maailmalla.

(Videon pituus 2 min)

Vaikka kastijärjestelmä on virallisesti lakkautettu Nepalissa, käytännössä se toimii edelleen. Kastit jakavat ihmiset eriarvoiseen asemaan. Dalitit ovat kastittomia ja siten kaikkein huono-osaisempia. Aina on kuitenkin toivoa muutoksesta. Käy katsomassa yhden ihmisen tarina ja vastaa kysymyksiin.

1. Millä tavalla alakastisten oikeuksia poljetaan?
  2. Miten tilannetta voisi muuttaa?

(Videon pituus 2 min 56 s)

Nepalissa monet lapset ja nuoret joutuvat osallistumaan perheen toimeentuloon hakkaamalla kiviä sepeliksi. Käy katsomassa, miten kummituki voi antaa uuden suunnan heidän elämälle. Vastaa kysymyksiin.

1. Mitä tunteita nuorten kivenhakkaajien työ herättää?
  2. Mihin asioihin kouluun pääsy vaikuttaa?

(Videon pituus 2 min 51 s)

Gladys Dziwa on zimbabwelaisen Gwain kylän kyläpäällikön vaimo, entinen opettaja ja isoäitiryhmän perustaja. 79-vuotias isoäiti kertoo videolla, miksi isoäidit ryhtyivät paikallisiksi ”aktivisteiksi” ja millaista työtä he tekevät lasten hyväksi. Rouva Dziwa myös lähettää terveisiä suomalaisille isoäideille. Suomen Lähetysseura tukee isoäitien toimintaa.

Vastaa kysymyksiin:

1. Miksi Zimbabwessa on tarve tällaisille lasten ryhmille?
  2. Jos suomalaisisoäidit ottaisivat haasteen vastaan, mihin tarpeisiin arvelet suomalaislasten tarvitsen tukea?

(6 videota, yhteensä 5 min)

Tansanian Kishapussa on ryhdytty toimiin ilmastonmuutoksen vuoksi. Alue kärsii kuivuudesta ja epäsäännölliseksi muuttuneista säätiloista. Käy tutustumassa erilaisiin toimiin asian puolesta ja vastaa kysymyksiin.

Puut ovat elinehto Tansanian Kishapussa

1. Mistä kuivuus alueella johtuu?
  2. Mihin kaikkeen puiden istutus auttaa?

Ilmastotyötä Kishapussa

1. Mihin ilmastonmuutoksen tuomiin asioihin alueella pitää sopeutua?
  2. Mitä keinoja sopeutumiseen on otettu käyttöön?

Muovipullosta on moneksi

1. Miten käytettyjä muovipulloja hyödynnetään?

Sanitaatiokoulutusta

1. Mitä ongelmia sanitaatiokoulutuksella ratkaistaan?

Ympäristökasvatusta

1. Mihin asioihin ympäristökasvatuksella vaikutetaan?

Kolme toivon tarinaa kertovat:

• Ilmastonmuutoksesta Tansaniassa
  • Ihmisoikeuksista Nepalissa
  • Koulutuksesta Palestiinassa

Lue tositarinat siitä, millaista muutosta voimme yhdessä saada aikaan.

Vastaa yläkoulun kysymyksiin tekstit luettuasi: Kolme toivon tarinaa (pdf)