Tasa-arvo100: Naiset vievät yhteisvoimin kehitystä eteenpäin Nepalissa

Kuva Kirsti Kirjavainen

Naisten toimeentulon ja omanarvontunnon parantaminen kehittävät koko yhteisöä. Tämä on nähty monessa tapauksessa Lähetysseuran työssä Nepalissa. Erittäin tehokasta on naisryhmien perustaminen ja niiden kouluttaminen. Etelä-Nepalissa lähes 6000 alakastista dalit-naista ja -tyttöä sai viime vuonna tietoa naisten oikeuksista, terveydestä, koulutuksesta ja toimeentulokeinoista Lähetysseuran tukemissa naistenryhmissä.

Esimerkiksi Sarlahin piirikunnassa Nepalissa toimii 13 aktiivista naisryhmää. Kansalaisuustodistusten lisäksi ne ovat onnistuneet hankkimaan dalit-naisille maaoikeuksia, mikä on Nepalissa erittäin harvinaista. Alakastisten joukossakin syrjitty mushar-yhteisö rakennutti kyläänsä naisryhmän voimin ensimmäisen julkisen vessan, mikä on niittänyt mainetta piirikunnan viranomaisten keskuudessa.

Omat oikeudet tutuksi

Yksi Lähetysseuran tukemista nepalilaisjärjestöistä on SAHAS, jonka vetämän ruokaturvahankkeessa mukana olijoista lähes 70 prosenttia on naisia, suurin osa syrjittyjä alakastisia naisia.

Naiset saavat koulutusta muun muassa omista oikeuksistaan, keittiöpuutarhan pidosta, osuuskunnan perustamisesta tuotteiden myymiseksi sekä vihannesten ympärivuotisesta viljelystä. Yhteisöryhmien kautta naiset pystyvät ottamaan pienlainan pienyrityksen perustamiseen tai toimeentulon parantamiseen. Yhdessä valtion viranomaisten kanssa on eri yhteisöissä tuettu esimerkiksi kastelujärjestelmien rakentamista.

Yksi tärkeimmistä toimista, joihin naisryhmät ovat koulutuksen ansiosta ryhtyneet, on valtion myöntämien sosiaalitukien saaminen yhteisöjen ulottuville (invalidikortti, lesken- tai yksinhuoltajastatuskortti, henkilöllisyys-, avioliitto-, syntymä- tai kuolintodistus).

Naisryhmillä on myös tärkeä rooli perheväkivallan tunnistamisessa ja poistamisessa omin toimin ja tarvittaessa poliisin avulla. Äitiysterveys, terveellinen ruokavalio ja hygienia kuuluvat myös aiheisiin, joita on käsitelty naisryhmissä hyvin tuloksin.

Sarlahin piirikunnassa naisryhmät ovat jopa onnistuneet hankkimaan dalit-naisille maaoikeuksia, mikä on Nepalissa erittäin harvinaista. Kuva Kirsti Kirjavainen

#tasaarvo100

Lähetysseura osallistuu Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaan kuuluvaan 100 tasa-arvotekoa -hankkeeseen, jolla tehdään uusia ja konkreettisia tekoja tasa-arvon edistämiseksi ja parannetaan erityisesti naisten näkyvyyttä. Lue lisää tarinoita Lähetysseuran työstä tasa-arvon edistämiseksi maailmalla: