Syyria-keskustelu SuomiAreenassa: Mikä on naisten ja median rooli?

Syyrialaisia lapsia pakolaisleirillä Bekaan laaksossa Libanonissa. Kuva: Lea Pakkanen.

Suomen Lähetysseura ja The Ulkopolitist järjestävät SuomiAreenassa keskustelutilaisuuden ”Syyrian konflikti ja toivo rauhasta – mikä on naisten ja median rooli?” maanantaina 10.7. klo 15.15–16.30 Eetunaukion lavalla (Eetunaukio, Itäpuisto).

Kansanedustaja, Euroopan rauhaninstituutin puheenjohtaja Pekka Haaviston moderoimassa tilaisuudessa keskustelijoina ovat Suomen Lähetysseuran Syria Initiative -rauhanhankkeessa työskentelevä asiantuntija Lea Pakkanen, The Ulkopolitistin asiantuntija Mikko Patokallio sekä UN Womenin ohjelma-asiantuntija Paula Tarvainen. Keskustelussa pureudutaan Syyrian konfliktin nykytilanteeseen, naisten osallisuuteen rauhanrakennuksessa sekä median rooliin konfliktissa ja sen ratkaisussa.

– Syyrian kriisin ratkaisua on hidastanut se, että YK:n turvallisuusneuvoston jäsenet ovat ajautuneet kriisin eri puolille. YK:ta tarvitaan nyt pakolaisten auttamiseen ja Syyrian jälleenrakennukseen. ISIS on Syyriassa pian lyöty, mutta sillä tulee olemaan pitkä varjo. Vierastaistelijat etsivät uusia alueita, ja heidän paluunsa Eurooppaan ei ole ongelmatonta. Nyt on aika kuunnella Syyrian kriisin hiljaista enemmistöä – siviilejä, pakolaisia, naisia ja lapsia, jotka ovat maksaneet Syyrian sodasta kaikkein kovimman hinnan, Haavisto analysoi Syyrian tilannetta.

Lähetysseuran Pakkanen nostaa esiin keskustelun medianäkökulmaa:

– Syyrian konflikti on inhimillinen katastrofi, jonka humanitaariset ja poliittiset vaikutukset ulottuvat EU:hun ja Suomeen saakka. Silti uutisointi aikamme suurimmasta konfliktista on kapeaa ja valtaosa konfliktin rakenteellisista ja ratkaisuedellytyksiä valottavista aiheista jää kattamatta. Nykyhetken raportoimisen lisäksi media luo pohjan sille, millaisena päättäjät ja suuri yleisö pystyvät näkemään Syyrian tulevaisuuden. Syyrian konfliktin ratkaisussa kansainvälisellä medialla on tärkeä rooli tiedon lisääjänä ja ratkaisumahdollisuuksien keskusteluttajana.

Suomen Lähetysseuran Syria Initiative -rauhanhanke on suurin Suomen ulkoministeriön rahoittama rauhanprojekti. Se tukee ruohonjuuritason rauhantoimijoita Syyriassa ja heidän verkostojaan, aloitteitaan ja vuoropuheluprosesseja. Hanke tukee erityisesti naisten osallistumista vuoropuheluprosesseihin miesten rinnalla ja mahdollistaa myös eri ryhmistä ja taustoista tulevien naisten välisen vuoropuhelun. Hankkeessa on teetetty myös mediatutkimusta kansainvälisestä Syyria-uutisoinnista.

The Ulkopolitist on vuonna 2011 perustettu kansainvälisen politiikan ilmiöitä sekä suomalaista ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa käsittelevä sitoutumaton verkkolehti. Sen sisällöntuotannosta vastaa yli kuusikymmentä eri ulkopolitiikan ja kansainvälisten suhteiden osa-alueiden asiantuntijaa.