Suomen Lähetysseura hakee ACT-allianssin täysjäseneksi

Suomen Lähetysseura myönsi viime vuonna 50 000 euroa ACT-allianssin koordinoimaan hätäapuun kuivuudesta kärsivään Etiopiaan. Kuva: Sari Lehtelä.

ACT-allianssi on 23.6.2017 jäsenäänestyksessään avannut täysjäsenyyden  Kirkkojen Maailmanneuvoston tai Luterilaisen Maailmanliiton jäsenkirkkojen yhteydessä toimiville lähetysjärjestöille. Edellytyksenä on, että järjestö ei käytä kehitysyhteistyö-, vaikuttamis- tai humanitaarisen työn ohjelmiaan uskonnollisten tai poliittisten näkökantojen edistämiseksi.

ACT-allianssi on verkosto kirkoille ja järjestöille, jotka toimivat kehitysyhteistyössä, humanitaarisessa avussa ja vaikuttamistyössä. Tähän asti sen säännöt eivät ole mahdollistaneet täysjäsenyyttä lähetysjärjestöille.

Suomen Lähetysseuran hallitus puolestaan on päättänyt kokouksessaan 28.6., että Suomen Lähetysseura hakee ACT-allianssin täysjäsenyyttä sen antaman prosessin mukaisesti.

Suomen Lähetysseura on ollut kansainvälisen ACT-allianssin tarkkailijajäsen vuodesta 2009.

Lähetysseura on ACT-allianssin perustamisesta lähtien tehnyt vaikuttamistyötä sen puolesta, että jäsenyys olisi mahdollinen myös Lähetysseuran kaltaisille, kokonaisvaltaista työtä tekeville ja ACT-allianssin eettisiä ohjeistuksia seuraaville järjestöille. Suomesta täysjäsenenä ACT-allianssissa on ollut Kirkon Ulkomaanapu.

Jäsenyys on Lähetysseuralle ja sen kumppaneille tärkeä. Useat Lähetysseuran kumppanit ovat toivoneet Lähetysseuran täysjäsenyyttä. Jäsenyys mahdollistaa etelän yhteistyökumppaneiden tukemisen kehitysyhteistyön, humanitaarisen avun ja vaikuttamistyön keskeisissä ekumeenisissa verkostoissa.

– Lähetysseura on kanavoinut tukensa kumppaneille ACT-allianssin järjestelmän kautta jo nyt. Tällä tavalla pystymme varmistamaan itsellemme ja suomalaisille tukijoillemme, että apu menee perille laatustandardien mukaisesti, sanoo ulkomaantyön johtaja Rolf Steffansson.

– Jäsenyyden kautta Lähetysseuralle avautuu paremmat mahdollisuudet saada tärkeät painotuksemme vahvemmin esiin liittyen esimerkiksi naisten ja vammaisten asemaan, ilmastonmuutoksen ehkäisemiseen sekä rauhan ja sovinnon näkökohtien huomioimiseen.

Täysjäsenyys merkitsee osallistumista ACT –allianssin päätöksentekoon.