Rauhantyötä ruohonjuuritasolla: Helluntaikolehti rauhantyöhön Lähi-idässä

”Olemme oppineet rakastamaan toisiamme”

Ensi sunnuntai on helluntai, joka kuuluu kirkkovuoden suurimpien juhlien joukkoon. Ensimmäinen helluntai oli kristillisen kirkon perustamisen päivä, joten helluntai on myös kirkon syntymäpäivä. Helluntaina jumalanpalveluksissa kerätään kolehti Suomen Lähetysseuralle käytettäväksi rauhan ja sovinnon työhön Lähi-idässä.

Jerusalemissa sijaitseva Lähetysseuran toimintakeskus on kohtaamispaikka ja yhteyksien luoja eri taustoista tuleville ihmisille: juutalaisille, muslimeille, kristityille, israelilaisille, palestiinalaisille ja monille muille. Vuoropuhelu hälventää pelkoja ja vahvistaa rauhantahtoa.

Yksi monista keskuksella kokoontuvista ryhmistä on uskontojenvälisiä kohtaamisia edistävän järjestön moniuskontoinen ryhmä. Ryhmässä ihmiset jakavat asioita, jotka koskettavat heidän sydäntään. He alkavat nähdä toisensa uusin silmin. Syntyy yhteys, jopa ystävyys.

Kestävä rauha syntyy vain ruohonjuuritason kansanliikkeen myötä. Näin uskoo Interfaith Encounter -järjestön johtaja, juutalainen filosofian tohtori Yehuda Stolov. Suurin syy vihanpitoon on hänen mukaansa se, että Pyhän maan ihmiset eivät tunne toisiaan, vaikka elävät lähekkäin.

Toinen keskuksella kokoontuva ryhmä on itäjerusalemilaisten musliminaisten kieliryhmä. Naiset opiskelevat hepreaa juutalaisen naisopettajan johdolla. Naisten kesken on syntynyt ystävyys, jonka seurauksena musliminaiset halaavat juutalaista opettajaansa oppitunnin päätteeksi. Tällaista ei voisi tapahtua Jerusalemin kaduilla, mutta Lähetysseuran keskuksessa se on mahdollista.

Keskuksessa on myös mahdollisuus kuulla hyvää sanomaa Jumalan rakkaudesta useilla eri kielillä.

Lähetysseura tukee Israelissa ja Palestiinassa lisäksi muun muassa opettajien uskontokoulutusta uskontojenvälisen dialogin edistämiseksi sekä Defence for Children International Palestine -järjestöä, joka antaa maksutonta oikeusapua sota- tai siviilioikeuteen joutuneille palestiinalaisnuorille.

sanovat uskontojen välisen keskusteluryhmän juutalainen Shachar ja muslimi Imed
"Olemme ystävystyneet Felm-keskuksessa", sanovat kristitty Maria Paulasaari, muslimi Rania Saleh ja juutalainen Liona Tamir.