Nenäpäivä: Gopalin käytös muuttui, kun hän oppi puhumaan tunteistaan

Gopal äitinsä kanssa
Gobal asuu kahdestaan äitinsä Soni Badhin kanssa (vas.), joka ansaitsee elantonsa hakkaamalla kiviä soraksi. Keskellä CMC:n työntekijä Geeta Pahadi. Kuva CMC Nepal

Nepalilaisen Gobal-pojan koulunkäynti ei ottanut sujuakseen. Hän rikkoi luokkakavereittensa reppuja, varasteli kavereiltaan ja karkasi koulusta usein kesken koulupäivän. Opettajat huomasivat, että poika ei voi hyvin ja halusivat auttaa häntä.

Koulu pyysi neuvoja mielenterveystyötä tekevän CMC-järjestön* psykososiaalisen tuen asiantuntijoilta. Järjestöltä koulutusta saanut opettaja tapasi useita kertoja Gopalin, keskittyi kuuntelemaan hänen tuntemuksiaan ja auttoi Gopalia ymmärtämään toimintansa seuraukset hänelle itselleen ja luokkatovereilleen.

Nyt vuotta myöhemmin 8-vuotias Gopal osaa jakaa tuntemuksiaan avoimesti ja hänen käytöksensä opettajia ja kavereita kohtaan on muuttunut. Hän voi paremmin ja pystyy keskittymään koulunkäyntiin ja sosiaalisiin suhteisiin paremmin. Myös koulun henkilökunta on huomannut, miten tärkeää on huomioida oppilaiden erilaiset tarpeet, kuunnella heitä ja antaa heille erityistä huomiota.

*CMC (Centre for Mental Health and Counselling) on yksi Suomen Lähetysseuran kehitysyhteistyökumppaneista Nepalissa. Se tekee uraauurtavaa mielenterveystyötä maassa, jossa hallitus ei tue sitä millään tavalla.

CMC:n toteuttama lasten mielenterveyshanke toimii tällä hetkellä neljän piirikunnan alueella Nepalissa. Yli viidenkymmenen koulun opettajia ja oppilaiden vanhempia opastetaan tunnistamaan mielenterveys- ja käyttäytymisongelmia ja ehkäisemään niitä oikeanlaisin kasvatus- ja opetusmenetelmin. Koulut saavat työkaluja, tukea ja materiaaleja lapsiystävällisen opetuksen ja lasten positiivisen kannustamisen kehittämiseksi. Hankkeen piirissä on noin 13 000 lasta ja nuorta. Nenäpäivä-keräys tukee lapsiystävällisiä kouluja Nepalissa.

Janne Juhaninmäki

Gobalin käytös on muuttunut, kun hän on saanut apua opettajilta ja on oppinut kertomaan tunteistaan. Kuva CMC Nepal

Katso Nenäpäiväshow 10.11.

Nenäpäivää vietetään perjantaina 10.11. Yle TV2:ssa, joka on Nenäkanava koko perjantai-illan.

Nenäpäivässä on mukana yhdeksän suomalaista järjestöä, jotka ovat vuosien saatossa auttaneet suomalaisten lahjoitusten avulla miljoonia kaikkein heikoimmassa asemassa olevia lapsia. Lähetysseura käyttää Nenäpäivä-keräyksestä saamansa varat lasten hyväksi Nepalissa ja Boliviassa.

Nenäpäivä tukee Nepalin kouluja – Emme halua palata entiseen