Mikko Harjulle Kauneimmat Joululaulut on tuttu juttu

Nepal_Mikko Harju, Abina Rai ja Sushil Negi_Kauneimmat Joululaulut_kuva Prajwaal Maharjan
Nepalissa Mikko Harju näki asioita, joiden olemassaolostakaan hän ei tiennyt. Hän tapasi mm. Abinan ja Sushilin, joiden päivät kuluvat kiviä soraksi hakatessa. Kuva Prajwaal Maharjan

Mikko Harju elää jännittäviä aikoja. Suuri läpimurto laulajana on käden ulottuvilla ja kaikki unelmat tuntuvat toteutuvan. Jännittävä oli myös matka Nepaliin, jossa hän kävi tutustumassa Suomen Lähetysseuran työhön nuorten hyväksi.

Mikko Harju syntyi 26 vuotta sitten maatilan poikana Siikaisissa, Pohjois-Satakunnassa. Musiikki on ollut aina tärkeä osa elämää. Yläasteella hän soitti bändissä ja omia kappaleita hän on kirjoittanut 15-vuotiaasta asti. Mikko opiskeli sähkömieheksi, mutta muutti parikymppisenä Helsinkiin ja osti kitaran. Hän teki töitä hyvinvointialalla veljensä yrityksessä ja haaveili jonain päivänä tekevänsä musiikkia ammatikseen.

Aikaa, kovaa työtä ja määrätietoisuutta se vaati. Vuonna 2015 hän löysi tuottajan ja syntyivät ensimmäiset omakustannesinglet. Kun kappale Mä olen tässä alkoi kerätä Spotify-suorakuuntelupalvelussa miljoonia kuuntelukertoja, kiinnostuivat levy-yhtiötkin. Viime vuonna Mikko solmi sopimuksen Warner Musicin kanssa. Ensimmäinen levy ilmestyy ensi keväänä, ja nyt – Mikon viimeisimmän singlen nimeä lainaten – Taivaskaan ei ole rajana.

– Juuri tänä aamuna kirjoitin päiväkirjaan, että olen onnellisempi kuin koskaan, Mikko kertoo haastattelupäivänä.

Ei vain menestyksen vuoksi

Mikko sanoo uskovansa yksinkertaisiin arvoihin: rakkaus, rehellisyys, kova työ. Ne ovat kotoa saatuja.

Musiikillaan hän haluaa koskettaa ihmisiä, kertoa tarinoita ja tuoda heille erityisesti toivoa. Hän näyttää onnistuneen – ainakin siitä päätellen, että hänellä on yli kymmenen tuhatta seuraajaa sekä Instagramissa että Facebookissa. Kymmenet fanit ovat tatuoineet hänen laulujensa nimiä iholleen.

– Elämässä tapahtuu nyt paljon, mutta yritän silti muistaa, että en tee tätä vain lukujen tai menestyksen takia. Olen onnellinen siitä, että olen voinut tehdä musiikkia, joka on auttanut ihmisiä tosi konkreettisesti.

Kovaa työtä on edessä jatkossakin, levytyssopimus on vasta alkua. Mikko unelmoi, että viiden vuoden sisällä hän nousee Suomen kärkiartistien joukkoon ja pitää oman stadionkonsertin. Toki unelmia on muitakin: pysyä terveenä, säilyttää kyky olla läsnä, perhe ja ystävät, aito rakkaus.

Tahto tehdä hyvää

Warner Musicilta ilmestyy marraskuussa uusi joululevy, jolla Mikko Harju on mukana. Hän on innoissaan paitsi levystä, myös siitä että sai laulaa sille nimenomaan Pekka Simojoen Tulkoon joulu -kappaleen.

– Sisarusteni kanssa teimme kolmena jouluna YouTubeen joululauluvideon. Tulkoon joulu oli yksi niistä. Niitä on muuten turha etsiä sieltä, me piilotettiin ne, Mikko nauraa.

Tulkoon joulu on aina ollut mun lemppari, koska siinä on se toivo: ”Tulkoon toivo kansoille maan, pääskööt vangit vankilastaan. Uskon siemen nouskoon pintaan. Olkoon rauha loppumaton”, Mikko siteeraa laulun sanoja.

– Tosi vahvasti sanottu. Olisihan se hienoa, jos tuo kaikki toteutuisi.

Oman panoksensa paremman maailman puolesta Mikko antaa tänä vuonna tukemalla Suomen Lähetysseuran Kauneimmat Joululaulut -kampanjaa, jonka teemana on kehitysmaiden nuoret. Mikko on mukana televisiomainoksessa, pitää asiaa esillä mediassa, omissa kanavissaan ja on mukana muutamassa tapahtumassa.

Kauneimmat Joululaulut -tilaisuudet olivat hänelle ennestään hyvinkin tuttuja, sillä niissä käynti kuului perheen jouluperinteisiin Siikaisissa. Tämän vuoden teemaan hän kävi tutustumassa Nepalissa.

– En ole ennen käynyt Euroopan ulkopuolella, joten pääsinkin heti vähän ”raffimpaan” paikkaan. Näin asioita, joita en tiennyt olevan olemassakaan, Mikko kertoo.

Erityisesti hänen mieleensä jäivät lapset, jotka hakkaavat päivät pitkät kiviä olemattomalla palkalla eivätkä käy koulua.

– Meillä Suomessa kaikilla on mahdollisuus kaikkeen, ihan mihin vaan me halutaan. Mun laulussa sanotaan, että ’täytyy antaa kaikkensa, jos haluu kylpee onnessa’, mutta siellä voi olla, että ne ei pääse ikinä mihinkään, vaikka kuinka antaisivat kaikkensa. Siksi oli tosi hienoa nähdä, miten Lähetysseura on jo siellä auttanut ihmisiä esimerkiksi opiskelemaan.

– Kauneimmat Joululaulut on iso juttu, jolla tehdään oikeasti hyvää. Minä myös haluan tehdä hyvää nyt ja tulevaisuudessa. Siihen minä rohkaisen lauluissanikin. Unelmat voivat toteutua.

Kirsi Elo

Mikko Harju on Kauneimpien Joululaulujen kampanjakasvo
Mikko Harjun lapsuuden perheen joulutapoihin kuului Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksissa käynti. Tämän joulun alla Mikko haluaa levittää sanomaa siitä, mitä hyvää Kauneimmilla Joululauluilla saadaan aikaan. Kuva Johanna Lillqvist

Lahjoita kehitysmaiden nuorille