Lähetysseuran Reilun kaupan hartaudet muistuttavat oikeudenmukaisuudesta

22.10.–28.10. vietetään Reilun kaupan viikkoa. Lähetysseura tarjoaa Reilun kaupan seurakuntien käyttöön teemaan sopivia hartaustekstejä. Irja Aro-Heinilän ja Mikko Pyhtilän laatimat hartaudet kehottavat pieniin arjen tekoihin oikeudenmukaisemman maailman puolesta ja haastavat kuluttajan: Millaisen palkan olen valmis maksamaan niille lukemattomille ihmisille, jotka ovat minun hyväkseni työskennelleet? Ostanko mahdollisimman paljon mahdollisimman halvalla? Yritänkö etsiä mitä todella tarvitsen?

Hartauspohjat ovat ladattavissa Reilun kaupan edistämisyhdistyksen sivuilta:

Lähetysseura ja Reilu Kauppa pienviljelijöiden asialla

Parhainkaan kehitysyhteistyö ei yksin riitä poistamaan köyhyyttä. Tarvitaan myös oikeudenmukaisempaa talouspolitiikkaa ja muutoksia maailmankaupan rakenteisiin. Reilun kaupan sertifiointijärjestelmä on luotu parantamaan kehitysmaiden pienviljelijöiden ja suurtilojen työntekijöiden asemaa kansainvälisessä kaupankäynnissä. Tuotannossa noudatetaan aina järjestelmän tiukkoja kriteerejä, joiden mukaan kehitysmaiden työntekijät saavat oikeudenmukaisen korvauksen viljelemistään tuotteista ja tekemästään työstä. Lapsityövoiman käyttö on ehdottomasti kielletty.

”Onneksi osa kaupallisista yrityksistä on herännyt huomaamaan, että oikeudenmukainen yritystoiminta vahvistaa pientuottajien menestymistä. Kun ihmiset työllistyvät ja hyötyvät työnteostaan kohtuullisesti, he voivat katkaista köyhyyden kierteen”, Lähetysseuran ihmisoikeuksien erityisasiantuntija Katri Leino-Nzau sanoo.

Suomen Lähetysseura on ollut Reilun kaupan edistämisyhdistyksen jäsen vuodesta 2007 lähtien. Yhteinen tavoitteemme on maailman köyhimpien elinolojen parantaminen, pienyrittäjyyden kehittäminen, paikallisyhteisöjen toimeentulon turvaaminen ja ekologisesti kestävä kehitys.

Suomessa on runsaat 90 Reilun kaupan seurakuntaa. Reiluksi seurakunnaksi voi liittyä täältä.