Lähetysseura SuomiAreenassa ja Herättäjuhlilla

Lähetysseura on mukana SuomiAreenassa maanantaista keskiviikkoon 10.-12.7.2017.

Suomen Lähetysseura on heinäkuussa mukana Porin SuomiAreenassa 10.-12.7. ja Herättäjuhlilla Nilsiässä 7.-9.7.

SuomiAreenassa Lähetysseura keskustelee rauhantyöstä, Syyrian konfliktista sekä uskontojen roolista yhteiskunnassa. Torivartissa arkkipiispa istuttaa Toivon puun reformaation juhlavuoden kunniaksi.

• Lähetysseura, CMI, FOKUS ry, Kirkon Ulkomaanapu, Suomen evankelisluterilainen kirkko ja The Ulkopolitist järjestävät keskustelun Rauha, rasismi, radikalisoituminen – Uskontojen rooli yhteiskunnassa? maanantaina 10.7. klo 13.30-14.45  osoitteessa Antinkatu 5. Keskusteluun osallistuvat Lähetysseuran ulkomaantyön johtaja Rolf Steffansson, sisäministeri Paula Risikko, Turun piispa Kaarlo Kalliala, CMI:n Irak-ohjelman johtaja Hussein Al Taee sekä Kirkon Ulkomaanavun projektikoordinaattori Milla Perukangas.
  • Lähetysseura ja The Ulkopolitist järjestävät keskustelun Syyrian konflikti ja toivo rauhasta – mikä on naisten ja median rooli? maanantaina 10.7. klo 15.15-16.30 Eetunaukion lavalla. Kansanedustaja, Euroopan rauhaninstituutin puheenjohtaja Pekka Haaviston moderoimassa tilaisuudessa keskustelijoina ovat Suomen Lähetysseuran Syria Initiative -rauhanhankkeen asiantuntija Lea Pakkanen, The Ulkopolitistin asiantuntija Mikko Patokallio sekä UN Womenin ohjelma-asiantuntija Paula Tarvainen. Keskustelussa pureudutaan Syyrian konfliktin nykytilanteeseen, naisten osallisuuteen rauhanrakennuksessa sekä median rooliin konfliktissa ja sen ratkaisussa.
  • Lähetysseuran torivartissa MTV-lavalla tiistaina 11.7. klo 10-10.20 arkkipiispa Kari Mäkinen istuttaa Toivon puun reformaation juhlavuoden kunniaksi. Arkkipiispa luovuttaa puun tilaisuudessa opetusministeri Sanni Grahn-Laasoselle kannustamaan Suomea ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä. Tempaus liittyy Lähetysseuran Istuta puu -kampanjaan, joka kutsuu seurakuntia ja suomalaisia tukemaan puiden istutusta Tansanian Kishapussa. Puut sitovat kasvihuonekaasupäästöjä, ja ne myös parantavat ja auttavat sitomaan maata.
  • Lähetysseuralla on oma piste kirkon järjestöjen teltassa Kansalaistorilla maanantaista keskiviikkoon 10.-12.7. Pisteellä saa lisätietoa naisten äänen kuulumisesta rauhantyössä ja Tasaus-kampanjasta.

Herättäjäjuhlilla Lähetysseuran teltalla on myynnissä Basaarin tuotteita. Teltalla saa  lisätietoa Lähetysseuran kummityöstä, jolla tuetaan kehitysmaiden lasten ja nuorten koulunkäyntiä. Paikan päällä voi myös ryhtyä kummiksi. Kummeja etsitään erityisesti tansanialaisille lapsille ja nuorille, joilla on albinismi. Monet albiinolapset kokevat syrjintää, vainoa ja hengenvaaraa ihonvärinsä vuoksi. Kummituki antaa albiinolapsille mahdollisuuden käydä koulua ja elää turvassa. Yhdessä paikallisen kirkon kanssa Lähetysseura jakaa oikeaa tietoa albinismista ja tukee nuorten opiskelua.