Lähetysseura liittyi FIBSin ja Monimuotoisuusverkoston jäseneksi

Suomen Lähetysseura on liittynyt FIBSin ja sen Monimuotoisuusverkoston jäseneksi. FIBS on Suomen johtava yritysvastuuverkosto, jonka jäsenenä on yli 220 suomalaista organisaatiota. FIBS tarjoaa jäsenilleen työkaluja yritysvastuutoiminnan kehittämiseen, mittaamiseen ja raportointiin sekä kohtaamispaikkoja kaikille yhteiskuntavastuusta kiinnostuneille seminaarien, työpajojen ja muiden tapahtumien muodossa.

– Niin yritykset kuin järjestöt lähestyvät aihetta kukin omasta toimintakentästään, mutta yhteinen tavoite oikeudenmukaisemmasta, tasa-arvoisesta, ekologisesta ja kestävän kehityksen mukaisesta tulevaisuudesta on meidän kaikkien etu, Lähetysseuran kehitysyhteistyöpäällikkö Mari Tuohimaa kertoo.

Lähetysseuran työssä sukupuolten välinen tasa-arvo, vammaisinklusiivisuus, ympäristö- ja ilmastonmuutos sekä konfliktisensitiivisyys ovat läpileikkaavia teemoja. Sen globaalille toimintaympäristölle on tyypillistä kulttuurinen moninaisuus.

– Haluamme laajentaa verkostojamme, tarjota tietotaitoamme ja asiantuntijoitamme sekä löytää mahdollisia uusia yhteistyökumppanuuksia. Meillä on monenlaista sisältöosaamista, muun muassa ihmisoikeuskysymykset sekä uskontojen ja kulttuurien lukutaito. Yhteistyön tulee tuottaa uutta lisäarvoa – sisältöyhteistyötä, vaikuttavuutta, asiantuntemuksen hyödyntämistä puolin ja toisin. Tämä mahdollistaa sekä yrityksen että järjestön oppimisen ja kehittymisen, Tuohimaa kertoo.

Vuonna 2016 Lähetysseura laati osana valtakunnallista Agenda 2030 -prosessia kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksen, jossa se sitoutuu vähentämään työmatkalennoista aiheutuvaa hiilijalanjälkeä 25 % vuoden 2015 tasosta vuoden 2022 loppuun mennessä. Alkuvuodesta 2017 Lähetysseuraan perustettiin ilmastorahasto, jonka kautta lentomatkojen päästöjen kompensaatio toteutetaan istuttamalla puita mm. Tansaniaan. Ilmastorahaston kautta myös muilla organisaatioilla on mahdollisuus kompensoida omat lentomatkailusta aiheutuvat päästönsä.

”Teemme työtä myös muun muassa ruokaturvan kehittämiseksi ja ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Toivomme FIBS-jäsenyyden tuovan uusia yhteistyökumppanuuksia ja toimintamalleja viedä näitä asioita eteenpäin”, Mari Tuohimaa toteaa.