Myrskyn tuhoamia kouluja jälleenrakennetaan Mauritaniassa

Myrsky tuhosi koulun täysin Mauritaniassa Rouemdi Taleb Ahmedin kylässä. Kuva: Heikki Takko.

Syyskuussa Mauritaniassa raivosi useita myrskyjä, jotka jättivät jälkeensä pahaa tuhoa. Ensimmäinen myrsky runteli Boghén aluetta noin 350 kilometriä pääkaupunki Nouakchottista etelään. Lähetysseura työskentelee alueella. Myrsky tappoi 10 ihmistä ja haavoitti vakavasti 17 ihmistä. 17 taloa tuhoutui kokonaan, ja lähes 60 talosta irtosi katto, ikkunat ja ovet. Lisäksi yhdeksän eri kylän koulut tuhoutuivat käyttökelvottomiksi.

Lähetysseura on myöntänyt alueelle katastrofitukea 20 000 euroa, jotta myrskyn tuhoamat koulurakennukset saadaan kuntoon ja lapset pääsevät taas turvallisesti kouluun. Luterilainen maailmanliitto on avustanut myrskyn uhreja jakamalla alueella peittoja, huopia, saippuaa ja muita hygieniatarvikkeita sekä koulutarvikkeita.

Lähetysseuran Länsi-Afrikan kehitysyhteistyökoordinaattori Heikki Takko vieraili alueella lokakuussa.

─ Itselleni oli yllätys nähdä, miten tuuli todella pystyy tuhoamaan kivitaloja. Kyseessä eivät ole olki- tai savitalot, vaan pääosin harkoista muuratut rakennukset, jotka nyt ovat osin täysin tuhoutuneet. Boghén alue on lisäksi kärsinyt tänä vuonna kuivuudesta, mikä on vaikeuttanut karjankasvatusta ja maanviljelyä. Lämpötila alueella nousee päivisin helposti yli 40 asteeseen, Takko kertoo.

Nyt myrskyn jälkeen moni ihminen on vailla kotia ja asuu väliaikaisissa teltoissa.

─ Joissakin kylissä on pyritty järjestämään lasten koulunkäynti väliaikaisissa tiloissa. Suurin osa opetustarvikkeista pöytiä ja tuoleja myöten on kuitenkin tuhoutunut, ja väliaikaiset opetustilat ovat pimeitä ja erittäin ahtaita, sanoo Takko.

Luonnonolot Mauritanian islamilaisessa tasavallassa Länsi-Afrikassa ovat erittäin haastavat. Suurin osa maan pinta-alasta on hyvin kuumaa ja kuivaa Saharan autiomaata. Ilmastonmuutos pahentaa tilannetta entisestään lisäten ääri-ilmiöitä. Elinolosuhteet ovat kuumuuden ja kuivuuden takia hyvin rankat.

Lähetysseura tekee Mauritaniassa työtä Luterilaisen maailmanliiton kanssa. Työtä tehdään kaikkein heikoimmassa asemassa olevien auttamiseksi alueilla, joissa ihmiset eivät voi laskea mitään valtion tuen varaan. He ovat täysin unohdettuja tai jopa ei-toivottuja kansalaisia. Kummityön kautta tytöt pääsevät kouluun ja heidän avioitumisikäänsä voidaan lykätä ainakin muutamilla vuosilla. Suuri osa kummilapsista on yksinhuoltajaperheiden lapsia. Kehitysyhteistyöllä tuetaan ruokaturvaa ja naisten toimeentulomahdollisuuksia. Heikossa asemassa olevia yhteisöjä koulutetaan omista oikeuksistaan, jotta yhteisöt pääsisivät koulu- ja terveydenhuoltojärjestelmän piiriin. Syrjäytymisvaarassa olevia nuoria ja vammaisia koulutetaan ammatteihin. Mauritaniassa on yhä  orjuutta ja naisten asema on hyvin heikko. Maassa on paljon etnisiä jännitteitä ja jatkuva sotatila pohjois- ja itärajoilla terroristijärjestöjen takia.

Teksti: Anni Takko, Lähetysseuran työntekijä Länsi-Afrikassa