Kirkkojen maailmanneuvoston pääsihteeri Olav Fykse Tveit: Lähetys ja diakonia ovat osa kirkkojen yhteyttä

Seppo Rissanen ja KMNn pääsihteeri Olav Fykse Tveit_kuva Iiris Kivimäki
Kuva Iiris Kivimäki

– Yhteyteen meidät on kirkkoina kutsuttu. Yhteyteen kuuluvat lähetys ja diakonia eivätkä ne ole tosiaan poissulkevia asioita, sanoo Kirkkojen maailmanneuvoston pääsihteeri Olav Fykse Tveit vierailullaan Suomessa. Hän tapasi eläkkeelle jäävän toiminnanjohtaja Seppo Rissasen Lähetysseurassa.

Olav Fykse Tveitin mukaan kirkoilla on nyt hetki luoda yhteyttä yhä polarisoituvassa maailmassa. Tähän kutsuu myös paavi Fransiskus.

Fykse Tveit pitää kokonaisvaltaista lähetystä keskeisenä: se näyttää, miten voimme yhdessä tehdä työtä evankeliumin innoittamina. Evankeliumiin liittyvät oikeudenmukaisuus ja rauha.

Kirkkojen maailmanneuvosto kehottaa kirkkoja tekemään työtä yhdessä, kouluttautumaan ja vaikuttamaan. Maailman lähetyskonferenssi on ensi keväänä Tansaniassa. Se on samalla myös suuri ekumeeninen foorumi. Siellä vahvistuu kokonaisvaltainen lähetystyön näky ja lähetyksen teologia. Kirkkojen maailmanneuvosto on valmistellut siihen diakonian ekumeenista asiakirjaa.

Kirkkojen maailmanneuvosto on myös tehnyt pitkään työtä rikkaiden ja köyhien maiden eriarvoistumisen vähentämiseksi.

– Nykyisin on siirrytty konferenssien järjestämisestä ja pelkästään poliitikkoihin vaikuttamisesta bisnesfoorumeihin yritys- ja talouselämässä, muun muassa Maailman talousfoorumissa. Sieltä löytyy tutkijoita ja ekonomisteja, joille humaanit arvot ja erityisesti ihmisarvo ovat tärkeitä. He pyrkivät yhdistämään taloutta ja hyvää elämää.

Kirkkojen maailmanneuvosto pystyy myös avaamaan päättäjien ovia ja tuomaan samaan pöytään kirkkojen edustajat yhdessä päättäjien kanssa. Kirkot saavat näin tukea globaalista kirkkoyhteisöstä ja voivat syventää esimerkiksi rauhan ja sovinnon työtä.

– Paikalliset kirkot ja kirkkojen neuvostot Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa tarvitsevat Lähetysseuran ja Kirkkojen maailmanneuvoston kaltaisia kumppaneita näkemään, miten yhteys on erityisen tarpeellinen ja tärkeä, kehottaa Olav Fykse Tveit.

Suomen Lähetysseuralla on lähetystyöhön erikoistuneen ekumeenisen palvelujärjestön asema (specialized ministry) Kirkkojen maailmanneuvostossa, kristillisten kirkkojen kansainvälisessä yhteistyöelimessä. Vuonna 1948 perustettuun Kirkkojen maailmanneuvostoon kuuluu lähes 350 kirkkoa yli 110 maasta. Kirkkojen maailmanneuvostolla on läheiset suhteet roomalaiskatoliseen kirkkoon, joka ei ole sen jäsen.