Helsingin, Espoon ja Tampereen seurakunnat tukevat Nepalin tulvauhreja Suomen Lähetysseuran kautta

Alussa on tärkeintä saada tulvasta kärsineille juomavettä ja ruokaa. Myöhemmin on vuorossa muun muassa maatalouden tukeminen ja saniaatiojärjestelmien korjaus. Kuva Prajwaal Maharjan

Seurakunnat ovat lähteneet tukemaan ihmisiä Nepalin tulvien keskellä. Espoon ja Tampereen seurakuntayhtymät ovat kumpikin myöntäneet 20 000 euroa ja Helsingin seurakuntayhtymä 50 000 euroa katastrofiapua nepalilaisille, jotka ovat menettäneet kotinsa ja satonsa viime viikkojen aikana.

Monsuunisateet ovat aiheuttaneet normaaliin sadekauteen verrattuna poikkeuksellista tuhoa 27 piirikunnassa, etenkin Etelä-Nepalin tasaisilla maa-alueilla. Noin 80 000 kotia on tuhoutunut kokonaan ja ainakin 144 000 taloa on vaurioitunut osittain. Joillakin alueilla 80 prosenttia sadosta on tuhoutunut.

Lähetysseura on tehnyt Nepalissa pitkäjänteistä työtä, ja avun toimittavat perille sen paikalliset kumppanit.

Hätäapu on puhdasta vettä, ruokaa, väliaikaisia majoitustiloja, vaatteita ja peittoja. Myöhemmin annetaan psykososiaalista tukea ja tuetaan maanviljelyä sekä vesi- ja sanitaatiojärjestelmien korjausta.

Tällä hetkellä Lähetysseuran apu tavoittaa noin 2650* kotitaloutta.

Auta Nepalin tulvan uhreja

Lue lisää Lähetysseuran tulva-avusta  ja arvioita tilanteesta

*Luku päivitetty 13.9.