Albinismin vuoksi vainotut tytöt saavat apua

Anna (vas.) ja Marya vetävät ryhmätöiden päätteeksi taukojumpan kirkon tiloissa Shinyangassa Tansaniassa. Ompelua opiskelleet tytöt saavat pian yhteisen ompelukoneen. Kuva Pia Pyhtilä

”Mummoni ei usko, että olen ihminen”, kertoo eräs albinismin vuoksi vainottu tyttö Tansaniassa. Kummityö edistyy hyvin suurista haasteista huolimatta, ja lapsia ja nuoria autetaan koulutukseen ja turvallisempaan elämään.

Lähetysseuran työntekijä Pia Pyhtilä toimii neuvonantajana hankkeessa, jossa autetaan Tansanian Shinyangan alueella lapsia ja nuoria. Kaikilla näillä tytöillä on geenivirheen aiheuttama albinismi, joka näkyy muun muassa vaaleana ihona ja herkkyytenä auringolle.

Syyskuun lopussa 11 tyttöä kokoontui yhteiseen päivään Shinyangan kirkolle kertomaan suunnitelmistaan. He olivat kaikki saaneet päätökseen kurssin, jossa opetettiin muun muassa ompelua. Suunnitelmissa on viiden ompelukoneen osto, joista osan jakaa kaksi tyttöä.

– Tytöt olivat iloisia ja innoissaan jälleennäkemisestä, sillä he eivät ole tavanneet toisiaan pariin kuukauteen kurssin jälkeen. Testasimme myös tyttöjen teoriatietoa ompelusta. Heille oli jäänyt hyvin asiat mieleen, iloitsi Pia Pyhtilä.

Batiikkia ja ihovoiteita

Kurssin käyneistä tytöistä Esta oli jo aloittanut ompelutyöt, ja Veronica aikoi ansaita rahaa tekemällä koristeluja juhliin. Muutamat olivat tehneet saippuoita ja ihovoiteita, osa oli värjännyt ja myynyt batiikkia. Kaikkia näitä taitoja opeteltiin kurssilla. Apinanleipäpuun siemenien kerääminen ja valmistus myytäväksi on myös hyvä keino ansaita rahaa.

Kurssilla tytöt harjoittelivat myös puhelimen käyttöä ja asioiden hoitamista puhelimitse sekä vahvistivat omia verkostojaan. On tärkeää osata käyttää puhelinta; esimerkiksi rahat linja-autolippuihin lähetettiin tytöille mobiilisovelluksen kautta.

Kurssin kuopusta, Piliä, ei kannusteta vielä yrittäjyyteen. Hän on arviolta 10 vuotta vanha eikä ole käynyt koskaan koulua. Hänelle etsitään paikkaa alakoulusta. Kurssin taidoista ja siellä opitusta swahilin kielestä on kuitenkin Pilille hyötyä tulevaisuudessa, sillä koulu käydään swahilin kielellä.

Päivän aikana tytöt saivat myös vertaistukea toisiltaan ja voivat keskustella tilanteestaan Pia Pyhtilän, naistyön johtaja Rosa Monon ja diakoniatyön koordinaattori Matrida Sangan kanssa.

Yhden isoäiti on kieltänyt viemästä vaaleaa tytärtä mihinkään paikkaan, jossa on ihmisiä. Erityisesti Tansanian syrjäseuduilla vainotaan ihmisiä albinismin vuoksi. Heidän ruumiinosiaan halutaan käyttää noituuteen liittyvissä rituaaleissa.

– Mummi ei usko, että olen ihminen, kertoi yksi tytöistä.

Asenteiden muuttamiseksi tarvitaan vielä paljon työtä ja koulutusta. Osalle lapsista ja nuorista on myös etsitty turvallisempi asuinpaikka. Uusi kurssi Shinyangassa aiotaan aloittaa lokakuussa. Kurssin aikana nuoret asuvat kirkon tiloissa.

Suomalaiset kummit tukevat Lähetysseuran kautta lapsia ja nuoria, joilla on albinismi. Tämä kummityö aloitettiin vuoden alussa. Työtä tehdään Tansanian evankelisluterilaisen kirkon yhteydessä.

Teksti Pia Pyhtilä ja Marjatta Kosonen