Aaro Rytkönen Lähetysseuran työyhteyteen Al Amana -keskuksen johtajana

Pastori, TM Aaro Rytkönen on aloittanut työnsä Amerikan Reformoidun Kirkon Al Amana -keskuksen johtajana Omanissa. Rytkönen tulee toimimaan Lähetysseuran työyhteydessä keskuksen johtajana.

Pastori, TM Aaro Rytkönen on aloittanut työnsä Amerikan Reformoidun Kirkon Al Amana -keskuksen johtajana Omanissa. Suomen Lähetysseura solmi hallituksen kokouksessa 28.6. kehyssopimuksen Amerikan Reformoidun kirkon ja Al Amana -keskuksen kanssa. Siihen liittyen Aaro Rytkönen tulee toimimaan Lähetysseuran työyhteydessä keskuksen johtajana.

Lähetysseura tulee hyödyntämään keskuksen uskontodialogiosaamista laajemmassa kumppanuusverkostossaan. Rytkönen on työskennellyt aiemmin Kirkon Ulkomaanavun tehtävissä.

Al Amana -keskus on syntynyt Amerikan Reformoidun Kirkon lähetystyön tuloksena. Keskuksen työ on kehittynyt dialogikeskukseksi, joka edistää muslimien ja kristittyjen keskinäistä ymmärrystä, kouluttaa dialogiin sekä rakentaa rauhan ja sovinnon käytännön edellytyksiä. Yli satavuotias keskus tunnettiin aiemmin terveydenhuollostaan ja kouluistaan.

– Lähetysseuralle tämä on hyvä mahdollisuus vahvistaa uskontojen välisen dialogin verkostoa ja osaamistaan. Yhteistyö on strategiamme mukaista, koska dialogi merkitsee erilaisten rajojen ylittämistä. Olemme etsineet uusia kumppanuuksia rauhan ja sovinnon työssä. Keskus pystyy kouluttamaan ja vahvistamaan kumppaneidemme osaamista erityisesti islamin kohtaamisessa, sanoo ulkomaantyön johtaja Rolf Steffansson.

Aaro Rytkönen näkee, että uskontojen keskinäinen keskustelu ja vastavuoroinen ymmärtäminen on olennainen osa rauhanomaista yhteiskuntaa niin Suomessa kuin maailmalla.

– Al Amana -keskuksen työn tarkoituksena on lisätä kristittyjen ja muslimien keskinäistä yhteisymmärrystä. Sen tarkoituksena on myöskin lisätä uskonnonlukutaitoa länsimaissa. Al Amana -keskus tulee tarjoamaan näitä palveluita sekä Lähetysseuran kumppaneille että suomalaisille seurakunnille, sanoo Aaro Rytkönen.

– Al Amana -keskus tulee tuomaan yhteen Lähetysseuran kumppaneita oppimaan toisiltaan ja se näyttää, miten toimia moniuskontoisessa ympäristössä.

Amerikan Reformoitu kirkko käy myös ohjelmayhteistyökeskustelua Suomen Lähetysseuran kanssa.

Al Amana -keskus on vuonna 2016 rekrytoinut TM Aaro Rytkösen Omanissa sijaitsevan Al Amana -keskuksensa toiminnanjohtajaksi.

Amerikan reformoitu kirkko, The Reformed Church in America, RCA, on perustettu Yhdysvalloissa vuonna 1819. Kirkkokunta otti nykyisen nimensä vuonna 1867. RCA:lla on noin 200 000 jäsentä. Sen oppiperustaan kuuluu perinteinen reformoitu belgialainen tunnustus. RCA on Kirkkojen Maailmanneuvoston jäsenkirkko. Kirkolla on saarnatuoli- ja alttariyhteys Amerikan Luterilaisen kirkon ELCA:n kanssa.