100 Tasa-arvotekoa: Seksityöläisestä kioskiyrittäjäksi – toivoa Tansaniassa Lähetysseuran tuella

Naiset värjäävät batiikkia Tansaniassa.
Lähetysseuran uusi hanke pyrkii auttamaan syrjäytymisvaarassa olevia ja seksityöhön ajautuneita nuoria naisia muuttamaan elämäänsä ja löytämään itselleen muun toimeentulotavan. Ensimmäisessä koulutustilaisuudessa naiset kokeilivat batiikin tekoa. Kuva Hanna Londo

Suomen Lähetysseura on aloittanut Tansaniassa kolmevuotisen hankkeen haavoittuvassa asemassa olevien nuorten naisten parissa. Sen avulla syrjäytymisvaarassa olevat ja seksityötä tekevät nuoret naiset saavat itse äänensä kuuluviin ja mahdollisuuden muuttaa oman elämänsä.

Tilannetta kartoitettiin ensin kyselyllä Morogoron kaupungissa. Yhdessä paikallisen seurakunnan pastori Mary Nkon kanssa Lähetysseuran työntekijä Hanna Londo kutsui ensimmäiseen tapaamiseen neljä prostituoituja välittävää ”mamaa”. Heitä pyydettiin tuomaan seuraavaan tapaamiseen kukin 4-5 tyttöä, jotka haluavat muutosta. Toisessa tapaamisessa paikalla oli jo parikymmentä nuorta naista, jotka tulivat hyvin vaikeista oloista ja halusivat uuden mahdollisuuden työhön ja toimeentuloon.

Nuorten naisten toiveet kartoitettiin: osa haluaa viljellä maata, osa kasvattaa kotieläimiä, osa perustaa kaupan tai kioskin, osa lähteä työhön ravintolaan. Seuraavassa kokoontumisessa tytöt pääsevät yrittäjäkoulutukseen, koska heidän oma koulutuksensa on heikkoa. Pienlainat yritystoimintaan järjestetään ryhmälainoina. Mamat suhtautuvat myönteisesti nuorten naisten haluun päästä pois seksityöstä.

Ei parempia numeroita seksin avulla

Myöhemmin hanke laajenee ennaltaehkäisevään työhön ja tavoittaa ylä-aste- ja lukio- sekä yliopistoikäisiä tyttöjä ja poikia, nuoria naisia ja miehiä. Morogoro on yliopistokaupunki ja erityisesti kampusalueilla riski joutua seksuaalisesti hyväksikäytetyksi on suuri.

Yliopistojen nuoria naisia tavoittelevien ns. ”mentorien” tai ”suger daddien” ja seksipalveluja odottavien opettajien parissa tehtävä vaikuttamistyö on tärkeää. Seksiä käyttävät tarkoituksellisesti kaupantekovälineenä sekä opiskelijat että opettajat. Monilla tytöillä on harhakäsitys, että hyvän numeron saaminen kokeesta vaatii seksiä opettajan kanssa. Muun muassa tähän ajatteluun hankkeella pyritään vaikuttamaan.

Kankaanpainamisesta ja koulusta startti uuteen työhön

Diakoniatyön projektikoordinaattori Hanna London työparina toimii Morogoron hiippakunnan nais- ja lapsityön osaston johtaja, pastori Mary Nko. He järjestivät ensimmäisen koulutustilaisuuden, jossa naisille opetettiin batiikkipainantaa. Tarkoituksena on myydä kankaat ja sitä kautta saada muutos käyntiin.

– Tapasimme 13-vuotiaan nuoren tytön, joka tuli tapaamiseen tätinsä kanssa. Tämä täti oli yksi ”mamoista” eli prostituutioringin pyörittäjistä. Tyttö ilmaisi keskustelun aikana suurimman toiveensa eli päästä takaisin kouluun. Tyttö oli käynyt vain kolmannen luokan. Sen jälkeen hän ei ollut opiskellut, vaikka hänen pitäisi olla jo seitsemännellä luokalla. Hän tulee hyvin rikkinäisestä perheestä, kertoo Hanna Londo.

– Koulupaikan löytäminen ei ollut helppoa, sillä moni koulu ei halunnut ottaa häntä opiskelemaan. Vihdoin löysimme koulun, joka hyväksyi hänet ja pyrkii auttamaan tyttöä kirimään kiinni menetetyt opiskeluvuodet lisäopetuksella ja pääsemään samalle tasolle ikäistensä kanssa. Tyttö oli kiitollinen saamastaan avusta. Kun kerroimme koulupaikasta hänelle ja tytön ”mamalle”, tyttö hymyili onnellisena. Kun täti poistui huoneesta, tyttö nousi ylös ja tuli halaamaan ja kiittämään. Jos tyttö olisi jäänyt tädin luokse, koulun sijaan hän olisi edelleen seksityöläisenä, sanoo Hanna Londo.

Kolmevuotinen projekti on lähtenyt liikkeelle hyvin. Tärkeää on saada paikallinen yhteisö ja naiset itse puhumaan puolestaan ja etsimään uusia elämänmalleja.

Teksti Hanna Londo, Iiris Kivimäki

100 tasa-arvotekoa

Lähetysseura osallistuu Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaan kuuluvaan 100 tasa-arvotekoa -hankkeeseen, jolla tehdään uusia ja konkreettisia tekoja tasa-arvon edistämiseksi ja parannetaan erityisesti naisten näkyvyyttä. Tähänastinen työ tasa-arvotekojen eteen huipentuu 10.11. Helsingin yliopiston juhlasalissa 100 tasa-arvotekoa -juhliin. Siellä jaetaan tunnustus yleisön suosikkitasa-arvoteolle.

100 tasa-arvotekoa: Lähetysseuran uusi hanke ehkäisee tyttöjen ja naisten syrjäytymistä Tansaniassa (16.12.2016)