Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till sidfot

Utjämning 2018: Utjämningen ger ny framtidstro

Lucrecias värld rasade

Det var en helt vanlig dag. 42-åriga Lucrecia, hennes man och två yngsta söner gick till skogen för att hämta ved. De gick samma väg som de alltid brukade gå. De tre äldsta sönerna hade stannat hemma.

”Vår äldre son kastade käpp åt vår hund. Vår yngsta son hade en machete och högg gräs vid stigen. Plötsligt skrek han att han hittat en svart påse som det stack ut trådar på. Jag hann ropa att han inte får röra den, sedan blev allt svart.”

Lucrecia vaknade till en intensiv smärta.

”Jag kände hur blod rann längs med mitt ansikte. Jag såg min man komma gående mot mig hållande sig för magen. Min yngsta son såg jag inte till, men jag ropade till den äldre att han skulle hämta hjälp. Sedan svimmade jag.”

När Lucrecia vaknade igen hade mycket folk samlats omkring henne. Ingen vågade röra henne innan polisen kom.

”Smärtan var oerhörd. Jag insåg att jag saknade ett ben. Även mina armar var svårt skadade.”

Till slut kom Lucrecias syster och förde henne till sjukhus. I tre dagar låg Lucrecia medvetslös.

”Då jag vaknade fick jag höra att min man och vår yngsta son hade dött. Min andra son hade klarat sig eftersom skärvorna hade träffat hunden.”

Alla frågar Lucrecia hur hon orkar, men hon säger att hon inte har något val, hon måste orka för de kvarvarande sönernas skull. En stödförening för minoffer har varit räddningen. Via föreningen har Lucrecia fått psykologhjälp, kamratstöd samt ekonomisk hjälp.

”Min självkänsla har stärkts och jag har fått delta i nyttiga kurser. Jag börjar tro att vi kommer att klara det.”

”Nu har jag kommit så långt att jag kan förlåta dem som placerade ut minan. Men de måste själva be Gud om förlåtelse.”

Via Lutherska världsförbundet stöder Missionssällskapet ett projekt som bistår offer för minor i Colombia.

Årets Utjämningskampanj ”En söndrig själ” hjälper dem som fallit offer för våld och naturkatastrofer. Vi bistår med bland annat psykosocialt stöd och psykologhjälp.

Text: Riikka Leskinen, missionär i Colombia

Delta i Utjämningen!