Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till sidfot

Finska Missionssällskapet sänder 50 000 euro i nödhjälp till Pakistan

Resurserna från katastroffonden kanaliseras till lokala aktörer i Peshawar stift i Pakistans nordvästra gränsprovins. Hjälpen når fram genom ACT-alliansen, de kyrkliga biståndsorganisationernas nätverk.

Pakistans kyrka har deltagit i räddningsarbetet sedan översvämningarna började. Kyrkans anställda har räddat strandsatta människor, förmedlat mathjälp och inkvarterat tusentals hemlösa.
Sällskapet har beviljat 50 000 euro i katastrofhjälp till den pakistanska kyrkans hjälparbete. Målet är att hjälpa de minoriteter som inte nås av annan katastrofhjälp.
De nödställda behöver skydd, mat, rent vatten, medicin och hygienartiklar. En stor del av skördarna i Peshawar stift har nu förstörts för andra året i rad. Ifjol skadades odlingsmarkerna på grund av striderna i området.

Översvämningarna, förorsakade av kraftiga monsunregn, är de värsta i Pakistan sedan 1929. Enligt den pakistanska regeringens senaste uppskattningar berör översvämningarna cirka 14 miljoner människor. FN har rapporterat att över 1600 människor har omkommit och över en miljon förlorat sina hem. Vattenmassorna har svept med sig vägar och broar.  Det regnar fortsättningsvis i landets norra delar.

Finska Missionssällskapet har verkat i Pakistans Nordvästra gränsprovins i femtio år. Sällskapet samarbetar med Pakistans kyrka, grundad 1970. Sällskapet är observatörmedlem i ACT-alliansen.

Hjälp de nödställda

Delta i katastrofinsamlingen genom att ringa till vår insamlingstelefon 0600 02020 (19,95 euro + lna) eller skicka ett textmeddelande med texten HJÄLP5 (ger 5 euro) eller HJÄLP10 (ger 10 euro) till numret 16160.

Det går också att donera till vårt bankkonto Sampo 800014-161130, IBAN: FI38 8000 1400 1611 30, BIC: DABAFIHH. Skriv HJÄLP i meddelanderutan.

Tilläggsinformation: Sällskapets koordinator för katastrofarbetet: Timo Frilander 043 824 1407 Sällskapets regionkoordinator för Pakistan: Anni Suhonen 09 1297 368

Finska Missionssällskapet 12.8.2010