Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till sidfot

Missionsfesten inspirerade och engagerade

Missionsfesten Mer än rätt 2011 ordnades i samarbete med Borgå svenska församling. Foto: Joanna Lindén

Under lördagens parallellprogram Nytt i pannan funderade många deltagare på hur församlingarna kan hjälpa till och vara delaktiga i missionen, under ledning av diakonerna Marie- Louise ’’Mis’’ Nordberg och Marjo Kurvinen.

Text: Sofia Lindgård, frivillig medarbetare och fotograf vid missionsfesten.

Marie- Louise framhöll att man skall ta emot utmaningar, för att de är en kallelse från Gud. Som exempel nämnde hon Missionsfesten, där var och en kan få en kallelse. Hon poängterade också att gemenskapen, som uppstår under dessa evenemang, är väldigt viktigt.

Marie- Louise jobbar för tillfället som diakoni på Åland och har deltagit aktivt i de senaste missionsfesterna. En grupp församlingsbor brukar resa tillsammans till festerna och bussresorna i sig skapar gemenskap och engagemang.

Marie-Louise njuter själv av det arbete hon gör med församlingen och berättar gärna för andra om det. Det är också ett sätt att missionera – att sprida inspiration till andra.

Alla insatser viktiga

Hon gav ett exempel på mission genom att berätta om en dam, som gjort över 100 så kallade ’’kaffeväskor’’. Priset på dem var 10 euro styck, vilket gjorde att förtjänsten blev 1 000 euro.

– Så mycket kan en enda människa påverka missionen. Så alla kan göra något för missionen, tillägger Marie- Louise småleende till slut.

Marjo Kurvinen jobbar i Hangö Svenska församling. I början av sin föreläsning citerade hon Björn Vikström. ’’Man blir vigd för hela världen’’, sade han under hennes diakonvigning. Hon tyckte att det var ganska fantastiskt att hon inte bara blev nyttig och viktig i lilla Hangö, utan i hela världen.

Lopptorg och mammaklubbar

Marjo berättade mest om Hangös stora loppis. Den har en liten, men intressant historia, som grundar sig på syföreningar och ’’mammaklubbar’’, och resultatet blev en populär loppis/basar, där alla intäkter går till Finska Missionssällskapet. Hon gav också tips om vad man kan ha på loppisen, och vad för vinster man kan samla ihop till olika lotterier. Sådana här evenemang hjälper verkligen missionen då intäkterna faktiskt kan bli riktigt stora.

Det var en intressant föreläsning där deltagarna lärde sig mycket nytt.

Så här skriver Marie-Louise Nordberg på Finska Missionssällskapets Facebook-sida efter hemkomsten:

– Tack för en givande fest! Ny inspiration efter alla goda föreläsningar och träffar! Gemenskap över alla gränser! Hemkommen till Åland för några timmar sedan lever högmässan i domkyrkan kvar som kraft för veckan. Herre, kom! I rättan tid. Herre kom, gå bredvid!

Se mera bilder från festen.