Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till sidfot

Utrikesminister Alexander Stubb diskuterade de dövas situation i Etiopien

Utrikesminister Alexander Stubb diskuterade de dövas situation i Etiopien med Finska Missionssällskapets missionärer Mirja Himanen

Utrikesminister Alexander Stubb besökte i slutet av januari Etiopiens huvudstad Addis Abeba. Stubb deltog i Afrikanska unionens möten och diskuterade de dövas situation i Etiopien med bland annat undervisningsminister Demmeke Mekonnen.

Utrikesminister Stubb, Etiopiens undervisningsminister, Afrikanska unionens kommissarie och företrädare för frivilligorganisationer medverkade i ett seminarium kring de dövas situation i Etiopien.

– Undervisningsminister Demmeke Mekonnen fick grundliga uppgifter om de dövas situation i Etiopien och lovade se till att det sker förbättringar, säger Finska Missionssällskapets medarbetare Mekkonen Mulat.

Bristen på tolkar största problemet

– Bristen på tolkar är ett stort problem. Största delen av de döva i Etiopien bor på landsbygden och kan inte gå i skola, eftersom det inte finns lärare som behärskar teckenspråk eller teckenspråkstolkar. En stor utmaning för närvarande är att utbilda tolkar, säger Mekonnen Mulat.

Även utrikesminister Stubb betonade att de dövas ställning ska förbättras i både skolorna och arbetslivet. En betydande insats är att lärare under hösten 2010 har utbildats vid 25 skolor, för sammanlagt 500 elever. Finska Missionssällskapets missionärer Mekonnen Mulat och Mirja Himanen undervisar lärare i teckenspråk.

Signmarks musik inspirerar och sporrar andra döva

Samtidigt höll duon Signmark från Finland konserter i Etiopien. Signmark rappar på teckenspråk för hörselskadade. Medlemmarna i Signmark är utrikesminister Stubbs särskilda representanter som vill vara med och påverka de dövas ställning genom sin musik.

Den här gången uppträdde duon för en publik på 4500 barn och unga i Addis Abeba. Signmarks ena solist Marko Vuoriheimo är själv döv sedan födseln. Över hälften av publiken var döva som kom med bussar från specialskolor runtom i Etiopien.

Läraren vid dövskolan i Hosaina, Finska Missionssällskapets missionär Heidi Majuri berättar:

– För våra elever är Marko ett exempel på att döva kan göra samma saker som hörande.

Marko Vuoriheimo är den första döva person som har undertecknat ett skivkontrakt med det multinationella skivbolaget Warner Music. Signmark besökte dövskolan i Hosaina för ett år sedan och höll olika verkstäder för eleverna.

– Vi är väldigt glada över möjligheten att både bekanta oss med och även påverka de dövas situation i Etiopien. Man hör ofta sägas vad en döv kan och inte kan göra, men Marko är ett exempel och en stor inspirationskälla för andra hörselskadade, säger Signmarks andra solist Brandon Bauer.

Text och foto: Kati Keski-Mäenpää / Etiopien

Läs mera om utrikesminister Stubbs besök i Etiopien på utrikesministeriets webbsidor (på finska).

Finska Missionssällskapet satsar speciellt på arbetet bland funktionshindrade i sin nya strategi.

Mekonnen Mulat och Heidi Majuri. Foto: Kati Keski-Mäenpää