Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till sidfot

Hoppfull missionsfest i Vasa – 2015 samlas vi i Esbo

Budkavlen ges vidare till Esbo svenska församling. Brita Pawli
Finska Missionssällskapets tvåspråkiga missionsfest gick av stapeln 6-8 juni tillsammans med de lutherska församlingarna i Vasa. Festen samlade tusentals personer i dagarna tre.

Sällskapets årsmötet hölls i samband med missionsfeten. Heidi Juslin-Sandin valdes som ny representant för Borgå stift i styrelsen. I årsmötet deltog 520 representanter, 433 från församlingarna, 21 från olika medlemsorganisationer samt 66 personmedlemmar. Årsmötet diskuterade sällskapets riktning för missionsarbetet och rekryteringspolicy. Delegaterna röstade om ett ändring i verksamhetsplanen och en medlemsmotion, vilket resulterade i fortsatt förtroende för styrelsen.

Esbo fick budkavlen

Söndagen den 8 juni gavs budkavlen vidare till Esbo svenska församling, som ordnar missionsfesten 2015, första veckoslutet i juni.

Martin Sandberg, missionsekreterare i Vasa svenska församling och generalsekreterare för det svenska programmet, räckte över budkavlen till tre frepresentanter från Esbo svenska församling, Brita Pawli, Pehr-Johan Björksten och Pia Mantila.

– Se på korset, låt Gud vara i centrum på festen så att människor ska få komma till livets vatten och att så att vi får samlas kring honom som är livets vatten. Vi väntar med spänning på vilka oaser ni för oss till nästa år, säger kyrkoherde i Vasa svenska församling, Tor-Erik Store, vid överräckningen.

Fiona Chow leder Furaha

Furahakören uppträde i samband med överräckningen. Körens nya ledare sedan 2013, Fiona Chow, gladde sig över att ha tagit över rodret för den 40-åriga kören. Furahakören planerar ett jubileumsevenemang den 15.11 i Munkshöjdens kyrka, Helsingfors.

Anna-Lena Särs till Senegal

Vid avslutningsmässan välsignades Anna-Lena Särs till missionsuppdrag i Senegal, där hon ska arbeta med att utveckla barn- och ungdomsverksamheten tillsammans med den lutherska kyrkan. Hon åker i slutet av juni. Sammanlagt sex missionärer välsignades vid missionsfesten.

Mission från marginalerna

Tema vid festen ”Vägar till Vattnet”, var funktionshindrades rättigheter. Temat genomsyrade festprogrammet och det missiologiska symposiet behandlade marginaliseras rättigheter.

Finska Missionssällskapets riksomfattande missionsfest ordnades i år i tvåspråkig tappning i Hansa-campus och Vasa Arena. Festens mest välbesökta svenskspråkiga program lockade på lördagen cirka 200 deltagare. Omkring 220 skriftskolelever deltog i ungdomsprogrammet. Det finskspråkiga programmet samlade tusentals besökare.

Vår bildkavalkad från festen

Läs mera nyheter från festen

Pehr-Johan Björksten och Pia Mantila tog över budkavlen. Outi Laukkanen