Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till sidfot

Finska Missionssällskapet evakuerade två missionärer och deras barn från Nepal

Finska Missionssällskapets direktör för utrikesarbetet Rolf Steffansson har beslutat att evakuera två missionärer för att deras barn ska få komma till Finland. Evakueringen gäller Anni Takko och Sara Dhakal samt deras barn. Dessutom återvänder en praktikant som arbetat för Finska Missionssällskapet i Nepal.

Ben och Maria Westerling tillbaka i Nepal

De övriga sex missionärerna stannar i Nepal. Regionchef Ben Westerling, koordinator för det kyrkliga arbetet och informatör Maria Westerling, samt koordinator för utvecklingssamarbetet Hannaleena Pölkki landade i Kathmandu onsdagen 29.4, efter att ha förkortat sin arbetsresa i Finland.

Barnfamiljernas situation har varit svår. På grund av efterskalven har familjerna varit tvungna att sova utomhus i tält. Det saknas el och det är svårt att skaffa vatten.

Finska Missionssällskapet  stöder den nepalesiska regerings hjälpoperationer i Kathmandudalen, genom att delta i gemensamma överläggningar. Därtill deltar sällskapets missionärer dagligen i Lutherska världsförbundets hjälpteam. De hjälper också sällskapets partnerorganisationer i katastrofarbetet.