Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till sidfot

Coronan knackar på de fattigas dörr – Missionssällskapets personal rapporterar om situationen i världen

Mopedisterna köade för bensin i mars i Kathmandu, Nepal. Man befarar att bensinen tar slut om Indien stänger sina gränser. Bild: Mimosa Hedberg

Finland stängdes i mars på grund av coronaviruset. Hur förbereder sig de fattiga länderna för en coronapandemi?

Mimosa Hedberg arbetar som lokal informatör för Finska Missionssällskapet i Nepal och är bosatt i huvudstaden Kathmandu. Den 17 mars funderade hon över vilka följder en coronakris kan få.

– Det skulle innebära en överstor belastning för hälsovården här, den är inte på samma nivå som i Finland. Det finns mediciner och utrustning för tre månader men man lär få mera om det behövs. Nepaleserna har hittills förhållit sig relativt lugnt till situationen.

Den 17 mars fanns det bara ett bekräftat fall av coronasmitta i landet. Testerna utförs endast av ett laboratorium.

–  Hälsovårdssystemet i Nepal är skört och beroende av privata sjukhus. I Kathmandu finns ett statligt sjukhus för infektionssjukdomar och tropiska sjukdomar. Det är hit man i första hand har styrt alla misstänkta fall i huvudstaden. Idag fick jag höra att det inom de närmaste dagarna kommer ett Covid-19-sjukhus till slättlandet Chitwan i landets södra del, berättar läkaren Elina Lind.

– Om coronaviruset börjar sprida sig snabbt i Nepal så överstiger behovet snart den kapacitet som finns inom intensivvården. Därför organiserar man nu specialavdelningar utanför huvudstaden, för att kunna ta hand om eventuella nya patienter.

Elina Linds make, läkaren Juha Lind, arbetar som regionchef för Finska Missionssällskapet i Nepal och Pakistan.

Församlingsborna skickades hem från kyrkan

Nepal bekämpar coronaviruset genom att hålla människor som återvänder till landet i karantän. Man förbjuder också det egna landets medborgare att resa utomlands för studier eller jobb. Man strävar till att minska antalet publikevenemang och tidigarelägger skolloven. Bergsbestigningsturerna har helt och hållet ställts in under våren.

– Turismen och gästarbetet står tillsammans för en stor del av landets ekonomi. Corona slår hårt mot bägge två. Det är ett hårt slag mot landets ekonomi, säger Elina Lind.

Missionssällskapet har tre finländare och nio nepaleser anställda i landet. Utvecklingssamarbetet fortsätter men en del av utbildningarna och resorna flyttas framåt på obestämd tid.

Elina Lind deltar vanligen i gudstjänsten i kyrkan i Patang.

–  Förra veckoslutet fick största delen av församlingsborna vända på kyrktrappan och uppmanades istället följa med den direktsända gudstjänsten via Youtube och delta i möten i hemmen. Tillsvidare har livet ändå förflutit mer normalt här än i många andra länder.

Stora affischer i Bhaktapur, Kathmandu, ger råd om hur man ska skydda sig mot corona. Det finns nu färre turister än vanligt i området. Bild: Elina Lind

Skolorna är stängda i Senegal

På den afrikanska kontinenten har coronaviruset i medlet av mars spridit sig allra mest i länderna i Nordafrika, i Sydafrika och i Senegal. Bedömningen baserar sig på testresultaten av smittade.

– Senegals president Macky Sall gav som första afrikanska land order om att stänga alla skolor och universitet i tre veckor. Alla större evenemang har också förbjudits i en månad. Landets kollektivtrafik fungerar trots allt fortfarande, berättar Eeva Johansson i huvudstaden Dakar.

Eeva Johansson berättar att det går åt handdesinficeringsmedel i Senegal också.

Hon är regional koordinator för Finska Missionssällskapets utvecklingssamarbete med ansvar för samarbetsprojekt i Senegal och Mauretanien.

Passagerarflyg har förbjudits från Senegal till Frankrike och till andra länder som är värst drabbade av coronan. Också Mauretanien avbröt den internationella flygtrafiken efter att det första coronafallet konstaterades.

– I Senegal måste nu all utbildning ställas in och det ordnas ingen förskoleundervisning för barnen. Situationen påverkar också arbetet i Mauretanien; vi kan inte göra några utbildningsresor eller                        uppföljningsresor dit från Finland eller Senegal.

Eeva Johansson säger att corona dryftas mycket i lokala media.

– Vi är ändå rätt lugna här. Människor låter bli att skaka hand och det finns handdesinficeringsmedel på många ställen, precis som under ebola-krisen för några år sedan.

Missionssällskapet har sex anställda i Senegal. Deras arbets- och semesterresor till Finland har ställts in under våren på grund av viruset.

Projekten som Finska Missionssällskapet stöder finns både i Senegal och i Mauretanien.

Tanzania grundar coronacenter

– På flygfälten i Tanzania mäts samtliga anländande resenärers kroppstemperatur, och Air Tanzania har inhiberat sina flyg till Kina. Tre coronacenter har redan grundats på olika håll i landet, ett av dem här i Mwanza. Hälsovårdspersonalen har också fått utbildning, berättar Virve Rissanen, Missionssällskapets informatör i Östafrika.

Missionssällskapets Hanna Martikainen har utrustat sig med wc-papper också i Tanzania.

–  Alla skolor, från förskolor till gymnasier, stänger i 30 dagar. Det är också förbjudet att ordna samlingar, arbetsverkstäder och seminarier. Idrottsevenemang som skolorna ordnar har ställts  in liksom den lokala fotbollsligans matcher.

Av Missionssällskapets personal bor sju i staden Mwanza, invid Victoriasjön. Finska Missionssällskapet har sammanlagt 12 finländare anställda i Tanzania.

Uppgifterna i artikeln baserar sig på intervjuer från 17.3 och läget då.

Text: Marjatta Kosonen

Översättning: Monica Slotte